Dejtingappen Mamba. Foto: SVT

Dejtingapp i Ryssland ska få fler unga att rösta

Uppdaterad
Publicerad

Ryssland går till regionval 10 september – och redan nu tas till åtgärder för att säkerställa röstdeltagandet bland unga. Den senaste strategin: Dejta dig fram till vallokalen.

Det är inte första gången som appar – eller så kallade chattbottar – används för att locka till sig eller uppmuntra till valdeltagande.

Men aldrig tidigare har en app så tydligt fokuserat på självaste röstmomentet: röstläggandet eller promenaden till vallokalen är vad som ska sammanföra det potentiella kärleksparet.

LÄS MER: Tinder används till att ragga röster

Dejta fram till vallokalen

I ryska Mambas nya lansering ”Rösta tillsammans”, swajpar användaren sig fram till en framtida valdejt. Svarar båda användare ja på frågan ”Kan du tänka dig att gå och rösta med hen?”, blir det en match. Därefter kan de två börja chatta med varandra för att sedan mötas eller gå tillsammans till närmaste vallokal, rapporterar BBC. Det framgår inte huruvida samkönade matchningar kommer att vara möjligt.

Idén kom ovanifrån

Att dejtingidén inte kommer från företaget Mamba själva är säkert. Enligt vd Andrei Bronetsky rådgavs företaget att lansera app-funktionen, men svarar inte på huruvida det kommer från maktens Kreml eller från någonannanstans, skriver ryska Dozhd.

Blir utfallet positivt väntas samma typ av app-funktion lanseras och användas i det ryska presidentvalet 2018. Vilka konsekvenser valdejtandet kan få för de ryska unga medborgarna i praktiken framgår inte.

Inget nytt fenomen

Inför Storbritanniens riksdagsval 2017 användes Tinder-profiler av Labour i deras kampanj för att fler unga att gå och rösta. Via olika profiler skickades uppmanande meddelanden till användaren om att rösta vid närmaste vallokal. I USA finns redan flera dejtingappar som utgår från politisk övertygelse som preferens, oavsett om det ett val stundar eller inte.

LÄS MER: Dejting-appar tar över bland unga

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.