På flygplatser runt om i världen är Airbus A 320–serie ungefär lika vanlig som en Volvo på svenska vägar. Det tvåmotoriga jetplanet utgör ryggraden i många flygbolags flottor. Det används främst på medellånga sträckor och är populärt bland många lågprisbolag. Enligt nyhetsbyrån Reuters reser över en miljon passagerare med flygplanstypen varje dag.
A 320-familjen finns i en rad olika utföranden, A 318, A 319, A320, A 320 Neo och A 320. Flygplanstypen kan flyga upp omkring 600 mil, beroende på väderförhållanden och last. Planet är en direkt konkurrent till amerikanska Boeings 737–serie.
Över 6.000 plan i luften
Den enda egentliga skillnaden mellan modellerna är flygkroppens längd, där A 318 är kortast (omkring 100 passagerare) och A 321 är längst (mellan 185 och 220 passagerare). Anledningen till att passagerarplan av den här typen tillverkas i olika versioner är att de enklare ska passa flygbolagens önskemål. På flygplansspråk kallas den här typen av flygplan för ”Narrow body”, vilket innebär att den har en mittgång.
I januari fanns 6.191 plan av den aktuella typen i trafik hos över 260 flygbolag. SAS har 25 stycken i sin flotta.
Det aktuella planet med registreringsnummer D-AIPX levererades till Lufthansa i februari 1991 och har sedan dess varit i trafik hos Lufthansa och dotterbolaget Germanwings. Airbus publicerade under tisdagen ett pressmeddelande om olycksplanet, D–AIPX. Planet hade en total flygtid på omkring 58.300 timmar.
”Väldigt bra”
Även om det skett ett antal spektakulära olyckor med flygplanstypen anses Airbus A–320 familj vara bland de säkraste passagerarplanen.
– Med tanke på att det har tillverkats mer än 6.000 stycken är säkerhetshistoriken väldigt bra, säger flygsäkerhetsexperten Paul Hayes till Reuters.
Enligt statiskt från flygplanstillverkaren Boeing, hade A–320 0.14 dödsolyckor per en miljon avgångar. För Boeing 737 är den siffran 0.11. Genomsnittet för moderna passagerarplan är 0.76 dödsolyckor per en miljon avgångar.
Beskrivs som ”medelgammalt”
Att planet var 24 år gammalt beskrivs av experter som medelgammalt. Flygplanens ålder är sällan en bidragande orsak till haverier, eftersom flygplan under sin livstid genomgår rigorösa serviceprogram.
De allra flesta olyckor har sin förklaring i pilotfel eller slarv när de servas och underhålls. Det är i dagsläget oklart vad som orsakat haveriet med Germanwings–planet.
Skulle möte amerikanarna
Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har sitt säte i Toulouse i södra Frankrike. Företaget är resultatet av att flera europeiska flygplanstillverkare gick samman på 1960–talet för att möte konkurrensen med de amerikanska tillverkarna Boeing, McDonell Douglas och Lockheed Martin.
1960–talet var en extremt expansiv tid för den civila flygindustrin, som tack vare snabb utveckling av jetmotorer och aerodynamik växte snabbt. Att utveckla konkurrenskraftiga passagerarplan är extremt dyrt och därför svårt för många mindre tillverkare. Ur det perspektivet föddes Airbus.
Det första Airbusplanet kallades A 300 och testflögs första gången i början av 1970–talet. Fabriken i Toulouse ägdes tidigare av franska Aerospatiale och i fabriken monterades den fransk–brittiska överljudsplanet Concorde.
Ansågs banbrytande
Planet utvecklades för att kunna konkurrera med Boeing 737. När den lanserades på 1980–ansågs den som banbrytande eftersom A–320 var det första passagerarflygplan med datorstyrt styrsystem. I cockpit var styrspaken ersatt av en joystick.
Den aktuella modellen har varit inblandad i en rad olyckor med dödlig utgång. Sedan Airbus A–320 familj togs i bruk har det skett 56 incidneter, som sammanlagt skördat omkring 1.000 människoliv.
I december i fjol havererade en A 320 tillhörande bolaget Air Asia under en flygning mellan Indonesien och Singapore.