Foto: TT

Expert: Platsen försvårar räddningsarbetet

Uppdaterad
Publicerad

Passagerarplanet från Germanwings kraschade på hög höjd i de franska alperna. Den otillgängliga terrängen riskerar att försvåra räddningsarbetet.

Enligt Agne Widholm på Statens haverikommission riskerar omständigheterna att försvåra räddningsarbetet.

– Den största svårigheten är det ombytliga vädret, som kan skifta från snöstorm till kyla. Man måste ha kläder och transportmedel som klarar detta.

Flygkraschen i Frankrike

Olyckan som är den värsta på decennier i Frankrike skedde strax före klockan elva på tisdagsförmiddagen.

Då kom de första rapporterna om att en Airbus A–320 från Lufthansas dotterbolag Germanwings av ännu okänd anledning havererat i de franska alperna. Planet som var på väg från Barcelona till Düsseldorf hade sammanlagt 150 personer ombord. Ingen tros ha överlevt.

Vrakdelar har nu hittats nära samhället Barcelonette i de sydliga franska Alperna på en höjd över 2.000 meter. Över 200 brandmän ska enligt franska medier befinna sig i närheten.

Likheter med Kebnekaise

Widholm ledde utredningen av det norska transportplan som kraschade mot en bergstopp i Kebnekaise i mars 2012. Den gången försvårades räddningsarbetet och kartläggningen av det svåra vädret och den otillgängliga olycksplatsen.

– Man kan inte låta bli att göra kopplingar till terrängen i Kebnekaise 2012. Det verkar som att det är ett liknande område. Det ligger ovanför trädgränsen och det är en snöig och brant terräng. I Kebnekaise inträffade olyckan på ungefär 2.000 meters höjd, säger Widholm.

Fem norska officerare omkom när planet, en Lockheed C–130 Hercules på väg från Evenes till Kiruna kraschade mot en bergvägg. Enligt haverikommissionens utredning orsakades olyckan av felaktig flygledning och att piloterna saknade tillräcklig kunskap om terrängen.

Efter kraschen spreds vrakdelarna över ett kilometerstort område och en lavin utlöstes när planet träffade berget. Lavinen gjorde att stora delar av vraket täcktes av snömassor. Det rådde också dåligt väder vid olyckstillfället.

– Räddningsinsatsen pågick i två dygn. Först tredje dagen kunde vi ta oss till haveriplatsen, säger Widholm.

Rätt utbildning viktigt

Det är ännu för tidigt att dra paralleller mellan olyckan i Kebnekaise och dagens olycka i södra Frankrike. Bilder som skickats ut under eftermiddagen visar att ett stort räddningspådrag har inletts. Ett antal helikoptrar deltar just nu i sökandet efter vrakdelar.

Agne Widholm säger att en viktig förutsättning för räddningsarbetet är att personalen är utbildad för att kunna arbeta under den typen av förhållanden som är på platsen.

– Organisation som tar hand om säkerhet är viktigaste, säger Widholm.

Det som bland annat behövs är fordon som kan ta sig fram i snömassorna och utrustning, så att räddningsmanskapet kan slå läger på berget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Frankrike

Mer i ämnet