Foto: Scanpix

Ny strategi mot stötande material på Facebook

Uppdaterad
Publicerad

Det sociala nätverket Facebook inför ett nytt system för att förhindra att företagsannonser visas tillsammans med bland annat våld och sex. Sociala medier-experten Nina Jansdotter, tycker att det behövs mer kontroll men menar att det är svårt att avgöra vad som platsar på sajten och ej.

Annonsvisningar från företag ska inte längre dyka upp tillsammans med kontroversiellt material som sex och våld på din Facebook-vägg. Detta meddelade det sociala nätverket i ett blogginlägg innan helgen. Beslutet trädde formellt i kraft i går, måndag, och ska inledningsvis skötas manuellt av Facebook men inom de kommande veckorna automatiseras.

Kostsamt att synas i fel sammanhang

Nina Jansdotter är PR-konsult, författare och expert på sociala medier. Hon tycker att Facebooks beslut är motiverat.

– Facebook behöver ju ha in sin finansiering och de stora annonsörerna är vana vid att ha en hög grad av kontroll. Att annonsera på sociala medier är mycket mer okontrollerat än att sätta in en annons i en tidning och som företag vill man ju absolut inte synas i fel sammanhang, säger hon.

Låter sexistiskt material ligga kvar

Att det behövs tydligare kontroll för företag håller Nina Jansdotter med om, men hon menar också att Facebook behöver ett tydligare system för att skydda sina användare mot bland annat sexistiskt material.

– Jag har själv blivit utsatt för photoshopade hatiska sexistiska bilder på Facebook, som hundratals människor har anmält, men som trots detta ligger kvar på sajten än i dag. Jag känner också till andra bilder som finns kvar trots att de är anmälda för att vara både rasistiska och sexistiska, berättar hon.

”Kan upplevas som dubbelmoral”

Syftet med Facebooks beslut anges vara att gynna företag som vill marknadsföra sig på det sociala nätverket utan att riskera att associeras med kontroversiellt material från olika grupper eller sidor, men hur beslutet kommer att tas emot av nätverkets vanliga användare kan variera.

– Det kan upplevas som dubbelmoral för användarna. Man förstår inte var gränserna faktiskt går. Samtidigt som Facebook kan plocka bort material som de flesta upplever som trams, till exempel en bild på en staty som föreställer en naken människa, så kan de låta material ligga kvar länge som folk faktiskt upplever som grovt stötande, säger Nina Jansdotter.

Svårt med gränsdragningen

Att enbart införa hårdare kontroll av stötande material som publiceras på sajten tror Nina Jansdotter är problematiskt. Kontinuerligt dras nya riktlinjer upp för hur sociala medier ska användas, och än är vi inte framme vid ett tydligt mål, menar hon.

– Det finns ju en kritik mot censur också. Om användarna upplever att sajten censureras så kommer Facebook att få kritik för det istället. Det finns subtila gränser för vad en person kan uppleva som lätt stötande och vad en annan kan uppleva som censur.

– Utmaningen är ju att vi faktiskt inte har umgåtts särskilt länge på sådana här plattsformar, så ingen kan eller vet reglerna än, säger hon.

SVT har försökt nå Facebooks nordiska talesperson för en kommentar, utan resultat.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.