Foto: TT

Grönt ljus för åtgärdsplan för VW

Uppdaterad
Publicerad

Skandaldrabbade Volkswagen har nu fått sin åtgärdsplan godkänd från tyskt håll. På en halvtimme ska avgasfusket kunna åtgärdas hävdar företaget. Om bilens prestanda blir oförändrad återstår dock att se.

Den tyska transportstyrelsen KBA har godkänt den skandalomsusade biljättens plan för de bilar som drabbats av fusket med felaktiga utsläppsvärden. Två berörda motorer, 1,6 och 2,0 liter ska nu kunna åtgärdas och efter det uppfylla utsläppsnormerna.

– När det gäller 2,0-motorerna är det bara en åtgärd kring mjukvaran och det ska ta cirka en halvtimme. För 1,6-litersmotorn handlar det om max en timme, säger den svenska informationschefen Marcus Thomasfolk.

Volkswagens utsläppsbluff

Rent praktiskt ska en så kallad ”flödeslikriktare” monteras in i motorn och dessutom sker en programuppdatering.

Kontaktas via brev

– Ett brev ska skickas ut till kunderna där de informeras om detaljerna. Tillsammans med Transportstyrelsen ska vi sedan avgöra hur själva arbetet ska gå tillväga, antingen om det ska ske i samband med vanlig service eller om bilen ska lämnas in separat, säger Marcus Thomasfolk.

Vilka garantier kan VW lämna att bilens prestanda inte påverkas negativt?

– Det är fortfarande målsättningen att så inte ska ske, säger Marcus Thomasfolk.

Motormännen vill avvakta de nya tekniska åtgärderna från Volkswagens sida.

– Vi vill invänta och se vilka effekter det här kommer att få. Tills dess utgår vi ifrån att Volkswagens alla ingenjörer lagt ned lika mycket möda och energi på att lösa det här som man gjort för att skapa det, säger Jon Stenbeck, informationschef.

Generös policy

När det gäller eventuell ersättning till bilägarna säger man från Motormännens sida att det hänger samman med om motorernas prestanda nu förändras.

– Vi har sagt att vi utgår från att företaget har en generös återköpspolicy. Jag som konsument kan säga: ”Det här var inte vad jag köpte. Nu vill jag att ni köper tillbaka bilen”. Sedan får man ha en diskussion om värdet av bilen eller hur man på annat sätt kompenserar konsumenten.

Fakta: VW-skandalen

Skandalen uppdagades av USA:s miljömyndighet när man upptäckte att Volkswagen lurat utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i ett flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester. Totalt omfattas elva miljoner bilar.

Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.

Utsläppen ska ha varit 40 gånger mer än vad som tillåts.

Från början var det oklart om även europeiska bilar omfattades, något som senare avslöjades.

I början av november framkom även uppgifter att 800 000 bilar med bensinmotorer ska ha omfattats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet