Facebook och Google har lanserat tjänster för att underlätta för människor att hitta sina anhöriga under naturkatastrofer. Foto: Skärmdump/TT

Internetjättar lanserar nödtjänster efter jordbävningen i Nepal

Uppdaterad
Publicerad

Efter katastrofen i Nepal söker många efter information om anhöriga i området. Nu släpper både Facebook och Google tjänster som ska hjälpa människor att hitta sina nära och kära.

Bara timmar efter skalvet uppdaterade Facebooks grundare Mark Zuckerberg sin status på det sociala nätverket: “I morse aktiverade vi Safety Check för människorna som drabbats av jordbävningen i Nepal. […] När katastrofer inträffar behöver folk veta att deras anhöriga är trygga. Det är vid sådana här tillfällen som det verkligen är viktigt att kunna kontakta varandra.”

Den nya funktionen listar alla personer vars hemstad ligger i området, eller som nyligen använde internet i närheten. Dessa får en notifikation där de uppmanas ange att de är välbehållna eller befinner sig på annan plats. Deras anhöriga får då i sin tur det lugnande beskedet via Facebook.

Jordbävning i Nepal

Safety Check föddes som idé efter den förödande tsunamin i Japan 2011, men det var inte förrän i oktober i fjol som Facebook tillkännagav sina planer offentligt.

Personsök på nepalesiska

Även Google använder sin plattform för att stilla anhörigas oro. Den nya tjänsten Person Finder lanserades för Nepal under söndagen på en handfull språkversioner, däribland nepalesiska och hindi. Tjänsten har aktiverats en handfull gånger tidigare efter jordbävningar och tsunamivågor.

På Person Finder kan folk på plats lämna uppgifter om sig själva. Denna information blir sedan tillgänglig för den som söker på personens namn. Sökningen går även att göra via sms i USA och Indien.

Google sänker även kostnaden för samtal till Nepal via Google Voice. Dessa reduceras nu från 19 amerikanska cent till 1 cent per minut. En chef på företaget, Dan Fredinburg, hör till de människor som omkom i laviner på Mount Everest i lördags.

”Våra tankar går till folket i Nepal och till Dans familj och vänner under denna fruktansvärda tid”, skriver Payal Patel, produktchef på Google Crisis Response.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jordbävning i Nepal

Mer i ämnet