Japan lockar soldater med spel

Uppdaterad
Publicerad

Den japanska försvarsmakten har svårt att locka rekryter. I ett försök att öka intresset har de lanserat ett spel med gulliga undertoner för att locka nya medarbetare.

Spelet, som går att ladda ned i mobilen, visar en seriefigur i militärkläder som ska skydda ett hus medan ägarna är borta. Bland annat genom att krypa på golvet och styra ett jetplan för att undvika flygande objekt, som äpplen.

Veckans lansering är ett av flera projekt för att mjuka upp inställningen till försvaret vars rekryteringssiffror föll med tio procent förra året. Japan, som enbart tillåts ha en självförsvarsstyrka, skiljer sig stort från andra länder i sin rekrytering. Grannlandet Kina släppte också ett spel 2013, men där krigar spelarna om öarna som Kina och Japan har tvistat om.

Krigsspel ingenting för Sverige

I Sverige har man använt appar och samarbetsspel för att öka intresset för en karriär inom försvaret men krigsspel är uteslutet menar Robert Forss, marknadschef vid Försvarsmakten.

– Krigsspelen som finns på marknaden ger sällan en korrekt återgivning av verkligheten och oftast är moralen och etiken långt från vår värdegrund. Därför vill vi inte närma oss dem över huvud taget, säger han.

Spel för militära mål

Det japanska mobilspelet, Jieitai Collection, kom till för att ”vi vill att människor i olika åldrar ska lära sig om vad Japans självförsvarsstyrkas medarbetare gör”, säger en talesperson för Japans försvarsdepartement i ett uttalande.

USA:s försvarsdepartement som 2002 släppte det första erkända krigsspel med inriktning på rekrytering, America's Army, hade som mål att ”genom att använda dataspels-teknologi ge en virtuell erfarenhet av att vara soldat, som är engagerande, informativ och underhållande”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.