Det är japanska Mixi, fram till nyligen Japans största sociala nätverk, som nu säljer ut majoriteten av aktierna i företaget. Enligt uppgifter till den japanska affärstidningen Nikkei är det andra sociala nätverk som nu slåss om att köpa upp Mixi för att röja det ur vägen.
Medan Facebook har tagit världen med storm har några länder och regioner envist klamrat sig fast vid andra nätverk. I Brasilien är Googleägda Orkut fortfarande störst, även om Facebook närmar sig. I Japan hade Mixi länge en ohotad ställning, innan Facebook förra året helt plötsligt rusade genom taket.
Det finns några sociala nätverk som behåller greppet om sina hemmarknader: I Ryssland är V Kontakte störst, och ökar rent av. I Sydkorea är Cyworld ohotat. I östra och södra Afrika har SMS-baserade nätverk en betydande del av marknaden. Hi5 är stort i bland annat Thailand, Draugiem.lv i Lettland, och Kina har, på grund av myndigheternas censur, sin egen uppsättning nätverk.
Mixi förnekar i ett mycket korthugget pressmeddelande att nätverket skulle vara på väg att lägga ner verksamheten.