Fyra av it-världens verkliga giganter – Facebook, Twitter, Microsoft och Google-ägda Youtube – har presenterat ett nytt samarbete i kampen mot terroristpropaganda på sina sociala plattformar.
”Pressande global fråga”
Samtliga företag har redan i dag klara policys på plats för att snabbt agera och plocka bort användargenererat innehåll som stödjer och uppmuntrar till terrorverksamhet. Nu går de fyra ett steg längre, och skapar en gemensam databas över terrorflaggat material.
”Vi hoppas att detta samarbete leder till högre effektivitet när vi fortsätter arbetet med den pressande globala frågan om terrormaterial på nätet,” skriver bolagen i ett gemensamt uttalande.
Scannar efter liknande digitala avtryck
Till databasen kommer företagen att ladda upp de digitala ”fingeravtryck” som användare lämnar efter sig när de i detta fall laddar upp terrorrelaterat material, vare sig det är text, bild eller video.
När ett företag har laddat upp ett sådant avtryck kan de övriga samarbetsparterna sedan scanna av sina tjänster för ett liknande avtryck, och vidta lämpliga åtgärder.
Inget material kommer dock att plockas bort automatiskt från en annan tjänst, utan det är upp till de olika sajternas moderatorer att sedan manuellt verifiera allt som går att hitta genom databasen och sedan ta ett eget beslut kring hur materialet ska hanteras.
Delar inte användarinfo
De fyra bolagen betonar också att ingen personlig information kring flaggade användare kommer att delas genom databasen. Det är också upp till varje företag för sig att hantera förfrågningar från polis och myndigheter om att lämna ut möjligt brottsligt innehåll.
Förhoppning är också att flera nätföretag i framtiden ska ansluta sig till databasen.
Nyheten om databasen kom strax efter att Europaparlamentet på måndagen hotat samma företag med tuffare krav på hantering av näthat på sina plattformar inom EU.