Washington Redskins åter i blåsväder

Uppdaterad
Publicerad

I USA växer protesterna mot logotyper och namn på idrottslag som hämtat inspiration från landets ursprungsbefolkning och som av många ses som nedvärderande. Ett lag som hamnat i rampljuset är NFL-laget Washington Redskins – och nu ger sig återigen den amerikanske presidenten Barack Obama in i debatten.

I USA växer nu kritiken mot de många idrottslag och skolor vars maskotar och logotyper anspelar på symboler och annat bildspråk hämtat från den kultur som har sina rötter bland landets ursprungsbefolkning.

Enligt intresseorganisationer använder nära 2.000 skolor i USA symboler som anspelar på den amerikanska ursprungsbefolkningen. Under det senaste två åren har 12 av skolorna bytt ut sina symboler, medan ytterligare runt 20 sägs vara inne på liknande tankar.

Kritikerna menar att symbolerna och namnen är rasistiska, och under förra veckan lanserade klädjätten Adidas en kampanj, där man erbjuder gratis hjälp med designen till de amerikanska gymnasieskolor som byter ut maskotar och logotyper som kan uppfattas som kränkande.

Inte ny debatt

Men debatten kring användandet av ett symbolspråk, hämtat hos den amerikanska ursprungsbefolkningens kultur, är långt ifrån ny i landet.

Utspelet från Adidas sida skedde samma dag som den amerikanske presidenten Barack Obama höll ett möte i Washington med ledare för de 566 stammar av ursprungsbefolkning som erkänns i USA.

Under mötet tog den amerikanske presidenten också upp frågan och möttes av dånande applåder då han gav de lag som använder sig av symboler som anspelar på landets ursprungsbefolkning en känga.

– Lever man i ett samhälle som nedvärderar en kultur eller cementerar stereotyper riskerar man att nedvärdera sig själv. Därför måste vi bevara banden och rasera stereotyperna. Och det gäller även sportlag.

”Byter aldrig namn”

Ett av de lag som utsatts för hårdast kritik på grund av sitt namn och sin logotyp är det amerikanska footballaget Washington Redskins. Laget har hårdnackat stått emot kritiken och ägaren Dan Snyder har i en intervju sagt att man aldrig kommer att byta namn.

– Vi byter aldrig namn, det bara är så. ALDRIG – du kan använda versaler här.

Washington Redskins befinner sig i en långdragen rättsprocess efter att en intresseorganisation för landets ursprungsbefolkning för ett antal år sedan vänt sig till den amerikanska motsvarigheten av Patentverket – det federala US Patent and trademark office- och hävdat att lagets namn och logotyp var kränkande.

Målet vanns också av organisationen 2014, då verket fastslog att lagets namn och logotyp är kränkande och som följd av detta sade upp lagets varumärketsregistrering.

Verkets utlåtande omfattade hela 99 sidor och fastslog att namnet ”nedvärderar den amerikanska urbefolkningen”.

Domen stoppar dock inte laget från att fortsätta att använda namnet Redskins, men minskar möjligheterna att förhindra att kopior av den lönsamma försäljningen av exempelvis t-shirts och annat förs in i USA från andra länder.

”Skulle ha kommit för länge sedan”

Verkets beslut applåderades av intresseorganisatonens advokat Jesse Witten, som kallade det för ”en seger som skulle ha kommit för länge sen”.

Robert Raskopf, som representerade Redskins, sade sig å sin sida vara ”nedslagen och förvånad” över beslutet, som senare överklagades av laget.

Obama engagerad i debatt

Den amerikanske presidenten Barack Obama har tidigare sagt sig vara benägen att hålla med de personer som känner sig kränkta av namnet Redskins.

Under förra veckans möte i Washington gick han ytterligare ett steg längre, och uppmanade Adidas att gå vidare med sitt erbjudande till landets skolor och även ta kontakt med det berömda laget.

– Jag vet inte om Adidas har lämnat samma erbjudande till ett visst NFL-lag här i Washington, men det kanske är något de borde överväga att göra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.