Det solcellsdrivna flyget Solar Impulse 2. Foto: TT

Kritiskt läge för solflygets rekordresa

Uppdaterad
Publicerad

Rekordförsöket är hotat. I dag var det tänkt att det bränslelösa flygplanet, Solar Impulse 2, skulle lyfta för sin längsta etapp hittills på sin jorden runt-resa. Men väderläget hotar på den sex dygn långa flygningen mellan Kina och Hawaii.

Flygplanet drivs av solenergi och är just nu ute på ett resande rekordförsök. I tolv etapper är det tänkt att Solar Impulse 2 ska ta sig jorden runt helt utan bränsle, och sedan starten i Abu Dhabi har projektet nu nått den hittills mest kritiska punkten.

Den sjunde etappen, som ska ta flygplanet från Nanjing i östra Kina till Hawaii, var planerad att påbörjas klockan 21.00, svensk tid, under måndagen. På grund av vädret tvingas man nu  skjuta upp flygningen.

Sex dygn ensam i luften

Aldrig tidigare har ett ensitsigt flygplan genomfört en lika lång resa som den sjunde etappen kommer att innebära, rapporterar BBC. Schweizaren André Borschberg, ingenjören som ska genomföra flygningen över Stilla havet, säger till BBC att stundande etapp sju kommer att bli en inre resa.

Den cirka 8.000 kilometer långa flygningen, mellan Nanjing och Hawaii, genomförs med ett vanligt passagerarplan på ungefär tio timmar. Fastspänd i cockpit, som inte är större än en telefonkiosk, ska Borschberg styra planet mot Hawaii under sex dygn. Den längsta ihållande vilan Borschberg har att se fram emot kommer vara på cirka 20 minuter.

– Det kommer att bli en upptäckt i hur jag klarar de här fem till sex dagarna i luften, säger Borschberg till BBC.

Höga krav på piloten

I jämförelse med ett vanligt flygplan är Solar Impulse 2 mycket lätt och minsta turbulens ställer höga krav på piloten. Planet är knappt 70 meter brett och batterierna som driver planet laddas upp med hjälp av de 17.000 colceller som finns på planet.

Att förutspå vädret för sex dagar framåt är knappast en barnlek, och när prognoserna nu inte varslar om tillräckligt goda förhållanden för kommande dagar är det för osäkert för att lyfta. Morgnarna innebär kritiska skeden, även om det står 100 procent på batterimätaren vid skymningen föregående kväll.

– Då har vi tio procent eller kanske sju procent kvar på morgonen. Om vi går mot natt med 90 procent så står vi på noll nästa morgon, säger Raymond Clerc, chef för flygprojektet Solar Impulse 2, till BBC.

Kanske lyfter i morgon

Vädret gör nu alltså att den sjunde etappen skjuts upp, och det är inte helt klart när Solar Impulse 2 kan börja färden mot Hawaii. Projektets flygledning, som är stationerade i Monaco, håller nu alla tänkbara tummar för att planet ska kunna lyfta så snart som möjligt.

– Vi undersöker nu om det går att genomföra i morgon, eller i övermorgon, säger Raymond Clerc till projektets egen youtube-kanal.

Om etapp sju genomförs med lyckat resultat går resan sedan vidare i jakt på något som aldrig tidigare genomförts – att flyga runt jorden utan bränsle.

FAKTA: Avklarade etappet med Solar Impulse 2

ETAPP 1: 9 mars, Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten) ttill Muscat (Oman). 441 km; 13 timmar och en minut.

ETAPP 2: 10 mars, Muscat (Oman) till Ahmedabad (Indien). 1,468 km; 15 timmar och 20 minuter.

ETAPP 3: 18 mars, Ahmedabad (Indien) to Varanasi (Indien). 1,215 km; 13 timmar och 15 minuter.

ETAPP 4: 19 mars, Varanasi (Indien) till Mandalay (Burma). 1,398 km; 13 timmar och 29 minuter.

ETAPP 5: 29 mars, Mandalay (Burma) till Chongqing (Kina). 1,459 km; 20 timmar och 29 minuter.

ETAPP 6: 21 April, Chongqing (Kina) till Nanjing (Kina). 1,241km; 17 timmar och 22 minuter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.