När SVT Nyheter ringer hovet ställer de sig ovetande till reklamen.
– Nej, det här är nytt, svarar hovets pressansvariga Margareta Thorgren.
Hur ställer sig hovet till att kronprinsessan och prinsen att figurerar i kinesisk reklam?
– Vi får titta på det och återkomma.
”Bekanta i Skandinavien”
Det var Kim Rathcke Jensen, kinakorrespondent för den danska tidningen Politiken, som först upptäckte affischen.
På Twitter kommenterar han bilden: ”Jag älskar hur Kina använder valfria vita personer i reklamsammanhang. Dessa ansikten kommer att vara bekanta i Skandinavien”.
Kan vara ovetande
Mot bakgrund av det och att hovet inte känner till reklamen är det frestande att tro att annonsören valt bilden ovetandes om att det rör sig om kronprinsessan och prinsen. En tänkbar anledning är att annonsören istället valt bilden på andra grunder. Kanske anser de att prinsen och kronprinsessan är ”västerländskt representativa”, att de är vackra, eller att människor ska vilja köpa lägenheter när de ser dem.
Om det är så, är det i så fall något som förändrar hovets inställning till reklamen?
– Jag vet inte... jag får titta på det och återkomma, säger Margareta Thorgren.
Hon meddelar senare i mejl till SVT Nyheter att hovet kopplar in sina juridiska rådgivare i ärendet.