Under hösten var givarviljan bland svenskarna stor. Hela Sverige skramlade, artisteliten ställde upp och berättelser om flykten från framför allt Syrien toppade alla stora nyhetsmedier. Men att hålla engagemanget kvar och att samla in pengar även till de som är kvar i Syrien är svårare.
Under fyra månader i höstas samlade Röda korset in 87 miljoner kronor till människor på flykt. Det är 30 miljoner mer än vad organisationen samlat in till Syrien på fem år.
Avståndet är en viktig del av förklaringen, säger Morgan Olofsson, kommunikations- och insamlingschef på Röda korset.
– När det gällde flyktingströmmarna till Europa så kröp det ju in i det svenska samhället, man såg de som flytt på centralstationen. Det skapar ett jättenära engagemang.
Konflikten i Syrien är inte bara avlägsen, den är också långvarig och politiskt invecklad, vilket också påverkar viljan att skänka pengar.
– Konflikten har pågått i fem år, det är svårt att uppbåda engagemang under så lång tid, många orkar inte ta det till sig.
Krig ger mindre än naturkatastrofer
Viljan att skänka skiljer sig stort mellan långdragna konflikter och till exempel naturkatastrofer som en orkan eller jordbävning med ett kort och intensivt skeende.
– Vid naturkatastrofer finns en känsla av att enas mot det som naturen ställt till med. När det handlar Syrien så finns känslan av att det är människor som har ställt till det och man tänker: ”De får väl bara sluta kriga”.
Men enligt Morgan Olofsson är det just i sådana situationer som ett mänskligt engagemang kan ge som bäst resultat.
– Det är ju just när det är människor som skapat krig och lidande som det också finns hopp om en lösning. Det är mycket svårare att få en jordbävning att sluta.
Media spelar stor roll
Även FN-organet Unicef har märkt en stor skillnad från hösten. Då fokuserade organisationen på barn på flykt och på Syrien och dess grannländer.
– I höstas var det ju ett väldigt fokus på flyktingfrågan i media. Det gav stora belopp. Sammanlagt samlade vi in 70 miljoner under hösten, säger Per Westberg, vice generalsekreterare vid Unicef.
– Under våren så är det en helt annan situation, det blir inte lika mycket pengar. Ändå är viljan att ge högre nu än innan förra hösten, vi ser fortfarande effekt av det fokus som var då.
En viktig förklaring till att gåvorna minskat är att media inte gett lika mycket skjuts åt insamlingen av pengar, menar Per Westberg.
– Engagemanget och viljan att skänka är otroligt drivet av medias fokus. Innan hösten låg fokus på det politiska och hur man skulle få fred i Syrien. Under hösten blev det mer fokus på den humanitära krisen, då ökade gåvorna. Nu är man tillbaka på fokus på de politiska frågorna och då blir det svårare igen.