Andrepiloten Andreas Lubitz. Foto: TT

Lufthansa informerade inte om pilotens ohälsa

Uppdaterad
Publicerad

Tyska luftfartsverket LBA fick ingen information om Andreas Lubitz ohälsa, visar nya uppgifter. Läkarna från flygbolaget som undersökte piloten sa inget om hans tidigare depression.

Andreas Lubitz misstänks för att medvetet ha kraschat Germanwingsplanet, som ägs av Lufthansa, i franska Alperna. LBA, ansvarigt för att utfärda pilotlicenser, säger att man först tre dagar senare fick kännedom om Lubitz tidigare hälsoproblem efter att ha fått tillgång till hans akt hos Lufthansa.

Undersöktes sex gånger

Enligt tidningen Welt am Sonntag hade Lubitz undersökts sex gånger av Lufthansas läkare sedan 2009, men efter ett psykologiskt test det året gjordes inga fler utvärderingar av hans psykiska hälsa. Företrädare för Lufthansa säger till tidningen att bolaget inte vill kommentera uppgifterna eftersom det pågår en utredning.

Flygkraschen i Frankrike

Flygbolagets chef Carsten Spohr har tidigare sagt att man inte vetat om några hälsoproblem. Men företaget medgav senare att Lubitz – efter ett uppehåll i studierna – hade informerat skolan om tidigare ”svåra depressioner”.

Undersökningar av trafikpiloter görs en gång om året och grundas på regler från FN:s flygorganisation ICAO. Kontrollerna utförs av specialutbildad flygläkare som är certifierad av landets myndigheter. Bland annat ska frågor ställas om det det själsliga hälsotillståndet och den pilot som erkänner psykiska problem får inte flyga.

Läkarundersökningarna bygger dock på fundamentet att piloten talar sanning om sitt hälsotillstånd.

EU-kritik mot tillsyn

Samtidigt skriver Wall Street Journal att EU:s luftfartsmyndighet EASA i november riktade kritik mot LBA för dåliga kontroller av flygplan och besättningar, till exempel medicinska kontroller.

Enligt EASA berodde den bristfälliga kontrollen på personalbrist hos LBA.

EU-kommissionen bekräftar för Reuters att kommissionen har tagit upp ”frågor” med Tyskland, med anledning av en rapport från EASA. Tysklands svar håller på att bedömas, skriver kommissionens taleman i uttalandet. Där påpekas samtidigt att det rör sig om en normal och återkommande översyn av verksamheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Frankrike

Mer i ämnet