18-åriga Madeline Stuart gör succé i modevärlden. Foto: Privat

Madeline Stuart gör succé i skönhetsvärlden

Uppdaterad
Publicerad

En australiensisk fotomodell med Downs syndrom väcker uppmärksamhet i modevärlden. Inte bara för att hon har tecknat kontrakt med flera modeföretag, nu ska hon ska också upp på catwalken under New Yorks modevecka.

Det var efter att Madeline Stuarts mamma lade upp modebilder på henne på internet som intresset i sociala medier exploderade. Flera modeföretag tog kontakt och i dag är hon ansiktet utåt för olika smink-, väsk- och klädföretag.

Som en ung 18-åring med Downs syndrom har hon inte bara hyllats för att vara en bra förebild, utan också för att bryta mot modevärldens snäva skönhetsnormer.

– Alla människor är vackra, även människor med funktionsnedsättningar, säger mamma Rosanne Stuart.

Eftersom Madeline har en funktionsnedsättning med talsvårigheter är det oftast hennes mamma som för hennes talan och numera också är hennes manager.

Fler som Madeline i rampljuset

Men Madeleines genombrott på modescenen är bara en del av trend. De senaste åren har flera personer med funktionsnedsättningar synts i reklamer och på catwalken.

Tidigare i år gick skräckfilmsskådisen Jamie Brewer som första person med Downs syndrom på catwalken under New York Fashion Week. Och förra året syntes modebloggerskan Jillian Mercado, som har en muskelsjukdom och sitter i rullstol, i en reklam för ett stort jeansföretag.

”Världen redo för förändring”

Rosanne Stuart är glad över att modevärlden äntligen börjat intressera sig för personer med funktionsnedsättningar, men frågan är om det bara är den senaste flugan eller om förändringen kommer bestå på längre sikt.

– Jag tror världen är redo för en förändring. Tänk om tio år, då kommer normen att vara annorlunda och människor kommer vilja vara vän med personer som har någon utvecklingsstörning, eftersom de kan lära en saker om livet på ett annat sätt, säger Rosanne Stuart till Cosmopolitan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.