Ännu är uppgifterna om vad som hänt planet mycket knapphändiga, men flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll följer rapporteringen från olika håll.
– Det hände på nära marschhöjd. Flygplanet har gjort en hastig höjdminskning och eventuellt även brutits sönder innan islaget, säger Kjäll till SVT.
Snabbt förlopp
– De måste ha haft väldigt alarmerande signaler i cockpit. Men det öppnar bara för ännu fler frågor. Förloppet verkar mycket dramatiskt, och orsakerna kan vara många. Det är mycket komplext, säger han till TT.
Det går inte att utesluta något ännu, förklarar han. Utifrån de uppgifter som finns nu tycker han att det verkar osannolikt att planet har kraschat på grund av tekniska problem.
– Fullt klart är att något mycket plötsligt och katastrofartat har hänt ombord, säger Kjäll till SVT.
Det finns så många säkerhetssystem som ska klicka in, förklarar han. Han tror mer på att någon inre eller yttre omständighet påverkat, eftersom förloppet är så snabbt.
– Det som kan ha inträffat är något mycket våldsamt inifrån eller utifrån som har orsakat det här.
Nedskjutning kan inte uteslutas
– Vi vet fortfarande inte om det rör sig om en nedskjutning. Man kan tänka sig att det finns splitter från en missil som har skadat flygplanet.
– Om hypotesen blir att planet är nedskjutet så blir det nästan en upprepning av det som hände i Ukraina med MH17, säger Hans Kjäll.
Men för att skjuta ner ett plan på så hög höjd krävs en avancerat luftvärnsmissil. Planet måste undersökas för att orsaken ska kunna fastställas. En haveriutredning kan ta tid, säger han, och hänvisar till att det till exempel finns uppgifter i medier om att det förekommer markstrider i Sinai mellan egyptisk arme och olika motståndsgrupper.
– Om det stämmer så skulle området ha avlysts av egyptiska myndigheter. FN:s luftfartsmyndighet ICAC gick ut nyligen och uppmanade alla medlemsländer att se till att civila plan inte flyger över stridsområden, med anledning av kraschen i Ukraina, säger Hans Kjäll.