Det blev stor uppståndelse på varuhuset när den människoliknande roboten visades upp. Foto: Reuters

Roboten som hälsar kunderna välkomna

Publicerad

”Mitt namn är Chihira Aico. Hur mår du?” Så välkomnas kunderna på ett av Tokyos mest fashionabla varuhus i dag. Men orden kommer inte från en av de vanliga receptionisterna. Istället testas en robot som är kusligt lik en människa.

I Japan är det vanligt med unga kvinnor som välkomnar kunder i varuhus och affärer. På Mitsukoshi-varuhuset i Tokyo togs de uppgifterna över av en robot under måndagen. Men inte vilken robot som helst. Hon heter Chihira Aico och kan både le, sjunga och hälsa på kunderna. Samtidigt som hon är väldigt lik en människa.

– Här i Mitsukoshi-varuhuset förväntar sig kunderna hösta standard. Och det är ett bra tillfälle att undersöka vilken roll en robot kan spela i den här typen av miljö, säger Hitoshi Tokuda på företaget Toshiba som har utvecklat roboten.

Kan teckenspråk

Det blev stor uppståndelse på varuhuset när den människoliknande roboten visades upp. Den är utvecklad för att användas i kundrelationer. Den aktuella roboten i Tokyo är programmerad att prata japanska, men kan omprogrammeras till andra språk. Roboten drivs av 43 motorer och ska enligt tillverkaren också kunna använda teckenspråk.

Brister ut i sång

På Mitsukoshi-varuhuset förundrades många människor av robotens utseende och sättet den rörde på sig. Applåderna blev starka när Chihira Aico dessutom brast ut i sång.

– Jag är så förvånad över att människan har utvecklad tekniken till den här nivån, sade 87-årige Chozaimon Ohi som besökte varuhuset.

Mer människolika

Det är visserligen inte den första roboten som tagits fram för att kunna användas i kundnära service-syften. Men robotarna blir nu allt mer människolika.

– Vårt mål är att utveckla en robot som gradvis ska kunna göra vad människor gör, säger Hitoshi Tokuda på Toshiba.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.