Den rödhåriga och i sin framtoning ständigt förvånade maskoten kommer att tonas ner en hel del i företagets marknadsföring framöver. Foto: TT

Mcdonalds maskot tonas ner i skuggan av skräckclownerna

Uppdaterad
Publicerad

Den pågående vågen av mardrömsliknande clowner som sätter skräck i människor på flera håll i världen får nu konsekvenser för ett av världens mest kända företag. Snabbmatskedjan McDonalds har i kölvattnet av de vitsminkade plågoandarna nu valt att tona ner sin främsta maskotfigur: Ronald McDonald.

Från att vara färgglada glädjespridare har clowner i populärkulturen även kommit att förknippas med människors allra djupaste skräckkänslor. Från att användas som antagonister i skräckhistorier har mardrömsclownerna även tagit steget ut i verkligheten, och blivit en klassisk halloweenutklädnad.

Sprider skräck på gatorna

Emellanåt dyker också lustigkurrar utklädda till clowner upp även utanför klassiska maskeradtider. Med jämna mellanrum har ”epidemier” uppstått i flera länder i västvärlden där personer, koordinerade eller bara inspirerade av varandra, tar sig ut på gatorna utklädda till medvetet läskiga clowner för att skrämma slag på sina medmänniskor.

Clownskräcken

Nyligen har ett sådant ”clownutbrott” uppstått i USA, och börjar nu även sprida sig till fler hörn av världen, även till Sverige.

”Uppmärksamma på klimatet”

Nu har skräckvågen också kanske fått ett något oväntat offer: Mcdonalds clownmaskot Ronald McDonald.

”Mcdonalds och dess franchises är uppmärksamma på det nuvarande klimatet kring clowner i samhället och är således eftertänksamt kring Ronald McDonalds medverkan i olika evenemang i nuläget,” förklarar snabbmatsjätten i ett skriftligt uttalande.

Den rödhåriga och i sin framtoning ständigt förvånade maskoten kommer alltså att tonas ner en hel del i företagets marknadsföring framöver. Det specificeras dock inte till exakt vilken gradm i vilka regioner eller hur länge clownen kommer att hållas i karantän.

Gäller inte i Sverige

I Sverige har dock inte restaurangkedjan låtit sig skrämmas till tystnad – än.

– Ronald McDonald är väldigt uppskattad av våra gäster. Han är fullbokad till restaurangerna varje helg resten av året. I dagsläget har vi inga planer på att pausa Ronald McDonald men vi kommer att vara lyhörda för vad våra gäster säger och också för vad som händer i samhället, säger presschef Alexandra Svenonius, till TT.

”Idioter förstör på bara sekunder”

Reklamfiguren är dock inte den enda ”godhjärtade” clownen att känna av konsekvenserna av skräckditonas framfart. Många som länge har gjort sig en karriär som skojfriska och glädjespridande clowner har sett sitt yrke smutsas ner.

– När vi ägnar hela vårt liv som clowner åt att göra folk glada och få dem att skratta, kan dessa idioter på bara några sekunder helt förstöra ett barns fantasi. Det är väldigt sorgligt, säger brittiske Mattie Faint, professionell clown sedan 45 år tillbaka, till BBC.

Han förklarar att liknande skrämmande clownvågor ofta sker inför spökhögtiden halloween i slutet av oktober, men att det i år har fått ovanligt stor spridning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Clownskräcken

Mer i ämnet