Tysklands transportminister Alexander Dobrindt. Foto: TT

Ministern: Fusk med bilar även i Europa

Uppdaterad
Publicerad

Den tyska transportministern sa vid en presskonferens i dag att vi inte kan veta hur många av de 11 miljoner fuskbilarna som nu befinner sig i Europa, men klart är att fusket skett även här.

Det var i USA som fuskskandalen uppdagades. Volkswagen-koncernen har genom en mjukvara i några bilmodeller manipulerat utsläppsresultat, som i verkligheten är upp mot 40 gånger högre än i testerna.

Enligt den tyska transportministern Alexander Dobrindt ska fusket inte bara ha skett i USA utan också i Europa.

Volkswagens utsläppsbluff

Ska utföra nya tester

Minister Dobrindt säger i dag att de kommer att utföra nya utsläppstester för att gå till botten med hur mycket kväveoxid bilarna släpper ut – och att testerna denna gång ska utföras på vägarna och inte i laboratorium.

Detta efter att mjukvaran som installerats i VW funkat så att den visade andra utsläppsvärden i labmiljö. Tyskland kommer också att utföra stickprover på andra bilmärken än de som tillhör Volkswagen-koncernen.

Organisationer har gått ut med att både BMW och Volvo ska ha gått över gränsen för tillåtna kväveoxidsutsläpp.

EU-länder uppmanas göra tester

EU-kommissionen meddelar att alla EU:s medlemsländer, i spåren av VW-skandalen, uppmanas genomföra undersökningar av eventuellt fusk med bilars avgassystem.

– Vi uppmanar alla medlemsstater att genomföra en undersökning, säger Lucia Caudet, taleskvinna för EU-kommissionen, enligt Reuters.

Kommissionen överväger också att ändra EU:s system med typgodkännande av avgasutsläppen när nya bilmodeller släpps på marknaden.

'Värre än grekkrisen'

Samtidigt anser bedömare att fusket i förlängningen kan utgöra ett större hot mot den tyska ekonomin än den grekiska skuldkrisen.

– Om Volkswagens försäljning faller i Nordamerika de kommande månaderna så skulle det inte bara påverka företaget, utan hela Tyskland, säger Carsten Brzeski, chefsekonom på den holländska försäkrings- och bankkoncernen ING.

Det amerikanska naturvårdsverket säger att VW kan få straffavgifter på upp till 18 miljarder dollar, vilket i förlängningen kan tvinga det framgångsrika bilföretaget till nedskärningar.

Aktiekursen stiger däremot nu för andra dagen i rad efter, efter jätteraset tidigare i veckan. Nordea förbjuder nu sina fondförvaltare att köpa fler aktier och obligationer i Volkswagen.

Förbudet gäller sex månader framåt. Nordeas investeringschef Sasja Beslik uppger att ledningens brist på agerande är ”fullständigt oacceptabelt”, enligt AFP.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet