Uttalandet kom sedan rapporter om misstänkt fusk fått Mitsubishis aktie att rasa på Tokyobörsen. Kursen sjönk med 15 procent, vilket enligt Reuters är den största nedgången sedan 2004.
Fusket gäller enligt Mitsubishi ”minibilar” av modellerna EK Wagon och EK Space samt Dayz och Dayz Roox.
De två sistnämnda har Mitsubishi tillverkat åt branschkollegan Nissan.
Mitsubishi skriver att bolaget har utfört tester på ett felaktigt sätt, för att bränslekonsumtionen skulle se ut att vara lägre än vad den faktiskt är, och att testmetoderna inte lever upp till kraven i japansk lag.
– Det gäller två modeller i japan där rullmotståndet i däcken är felaktigt, säger Lotta Thulin, informationsansvarig på den svenska generalagenten Mitsubishi Motors till SVT Nyheter.
Ingen av de berörda modellerna säljs på den europeiska marknaden.
– Det gäller två modeller i japan där rullmotståndet i däcken är felaktigt, säger Lotta Thulin, informationsansvarig på den svenska generalagenten Mitsubishi Motors till SVT Nyheter.
Ska utredas ytterligare
Rullmotståndet ska ha påverkats genom att man använt felaktigt tryck i däcken, som därmed rullat lättare vilket har inverkan på bränsleförbrukningen. Ingen av de berörda modellerna säljs på den europeiska marknaden
Det japanska moderbolaget uppger att de nu ska undersöka möjligheten att kompensera berörda kunder och att man ska utreda om fusket också drabbat andra modeller.
Mitsubishi har tillsammans med Nissan beslutat att tillfälligt stoppa försäljningen och tillverkningen av de berörda modellerna.
I skuggan av den stora Volkswagenskandalen som rullades upp i höstas sätts nu ytterligare press på biltillverkarna och deras sätt att påverka utsläpps– och förbrukningstester.
Volkswagen har avsatt över 50 miljarder kronor för att kompensera för fusket med manipulerade datorer i vissa dieselmodeller.
2014 gick den Sydkoreanska biltillverkaren Hyundai och dotterbolaget Kia med på att betala över 350 miljoner dollar i straffavgifter för att ha presenterat felaktiga förbrukningssiffror.