Foto: Skärmdump från Twitter

New Yorkpolisens PR-kampanj blev totalfiasko

Uppdaterad
Publicerad

I New York lanserade polisen igår en ny PR-kampanj på Twitter. Mindre än ett dygn efter att den lanserades har kampanjen fått omvänd effekt – och dessutom blivit viral.

De första bilderna var nog ungefär vad New York Police Departement, NYPD, hade i tanken när de igår uppmanade allmänheten att posta bilder på sig själva tillsammans med en polis från stan under hashtaggen #myNYPD.

Men bilderna på glada turisister tillsammans med leende poliser förbyttes snart i dragna vapen, svingade batonger och poliser som trycker ner ungdomar mot motorhuven.

Medier

Hånen och de sarkastiska kommentarerna har inte låtit vänta på sig.

”Jag hoppas att NYPD fortsätter att fråga om #myNYPD tweets. Det här är toppen.” skriver @AnonyOps. @ljsola, som publicerat en bild på en blodig äldre man som förs bort av två poliser, tackar sarkastiskt poliserna för att de slår ner 80-åringar som går mot rött ”nu känner jag mig tryggare”.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet