Så här kan den flytande tunnel komma att se ut. Foto: Statens vegvesen

Norge kan bygga världens första flytande tunnel

Uppdaterad
Publicerad

Statens vegvesen, den norska motsvarigheten till Trafikverket, har föreslagit att en ny typ av flytande tunnlar ska byggas när landet satsar på infrastruktur.

I Norge finns det nära 1.200 fjordar längs landets västkust. Dessa djupa och vackra fjordar gör att det tar 21 timmar att färdas de cirka 110 milen längs kusten från Kristiansand i söder till Trondheim i centrala delen av Norge. I dagsläget krävs det sju resor med färjor för att ta sig över alla fjordar längs vägen.

De norska fjordarna kan även vara över 1.000 meter djupa, vilket gör det svårt att bygga vanliga broar. Lösningen kan vara att bygga en helt ny typ av flytande tunnel för att lösa problemet.

Vill satsa miljarder på tunnlar

Nu har Statens vegvesen föreslagit en satsning på väg E39 motsvarande 210 miljarder svenska kronor för att bygga bort behovet av färjor och halvera restiden mellan de två städerna.

Ett av förslagen är att bygga en flytande tunnel som delvis ligger under vattenytan. Tunneln skulle bestå av två betongrör, över en kilometer långa, som med hjälp av flytpontoner befinner sig cirka 20 meter under vattenytan.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.