Natten till fredagen utspelades ytterligare tragedier i Egeiska havet. Minst 22 människor drunknade när överlastade båtar förliste i det allt hårdare vädret i farvattnen mellan det turkiska fastlandet och de grekiska öarna. 13 av de omkomna var barn.
Kallhamrad cynism
Nu slår FN:s flyktingorgan UNHCR larm om att situationen hela tiden förvärras i takt med vädret. Dessutom konstaterar man att de allt större riskerna förknippade med sjöresan gjort människosmugglarna än mer cyniska:
– För att fortsätta locka kunder har de sänkt priserna på de allra farligaste överfarterna. Flyktingarna betalar mindre men löper ännu större risk att dö, säger Fredrik Sperling på UNHCR.
Dödlig resa – lägre pris
Enligt UNHCR:s uppgifter är det priserna på en plats i den minsta typen av gummibåtar som sjunkit. En resa som för några veckor sedan kostade 10-13.000 kronor per person går numera att få för 5-7.000 kronor.
Samtidigt rapporterar flyktingar om att smugglarnas pris på en plats ombord på de större båtarna stigit till uppemot 20.000 kronor. Men de senaste dagarnas haverier visar hur snabbt även dessa båtar kan förvandlas till dödsfällor.
Kulingvindar
Så här års skiljer sig vädret runt öar som Kos, Lesbos och Rhodos rejält från det som beskrivs i turistbroschyrerna. I stället för värme, sol och klarblå himmel härskar lågtryck och vindar med kulingstyrka. Vattentemperaturen ute till havs har sjunkit under 20 grader.
– Vi har varnat i veckor och nu besannas farhågorna. Varje dag ser vi allt fler barn, unga, föräldrar och åldringar dö i försöken att nå Europa, säger Alessandra Morelli, samordnare för UNHCR:s insatser i Grekland.
Fler haverier
Men trots att överfarten blivit betydligt farligare har strömmen av människor som flyr över havet inte mattats av, snarare tvärtom. Grekiska och turkiska sjöräddningen rapporterar dagligen om nya haverier med allt fler dödsoffer.
– Vintern är i antågande och många ger sig av innan vädret blir ännu sämre. Dessutom har flyktingarna insett att EU håller på att stänga sina gränser, säger Fredrik Sperling.