Foto: Håkan Brorson

SAS-plan tvingades vända efter bromsproblem

Uppdaterad
Publicerad

Ett SAS-plan på väg från Kastrup till Rom tvingades i dag vända om och nödlanda efter att man fått problem med bromsarna.

Flight SK681 med 159 passagerare ombord hade precis lyft från Kastrup klockan 8.20, när planets varningssystem gav indikationer om att något var fel.

– Efter en stund i luften fick piloterna indikationer på något problem med bromsarna eller hjulen. Då valde kaptenen att vända tillbaka till Köpenhamn och göra en säkerhetslandning, säger Tormod Sandstö vid SAS presstjänst.

”Besättningen var väl förberedd”

Håkan Brorson var ombord på planet:

– Bromsen var påslagen när planet drog igång. Motorerna är så kraftfulla så det gick att lyfta ändå. Ungefär som att en bil rullar fast handbromsen är åtdragen.

– Eftersom det var en nödlandningssituation fick vi alla inta position med huvudet mot stolen framför. Men allt gick bra och ingen fick panik. Piloten berömde besättningen efteråt för att de hanterade det så väl. De var verkligen inkörda och förberedda för sådant här, säger Håkan Brorson.

Polis och räddningstjänst stod beredda på marken för säkerhets skull, men nödlandningen gick bra och planet kunde köra fram till gaten på egen hand.

– Det hela var väldigt odramatiskt och ingen av passagerarna visade någon oro. Personalen hanterade det väldigt bra och alla passagerarna applåderade och var nöjda. Efter landningen fick vi en debriefing och matkuponger som ersättning, säger passageraren Håkan Brorson.

”Odramatiskt”

– Utifrån vår synpunkt var det en helt odramatisk och ofarlig landning, säger Tormod Sandstö vid SAS presstjänst.

SAS har nu satt in ett extra plan som lämnar Kastrup mot Rom klockan 12.30.

– Man vet inte om det verkligen var något fel, men varningssystemen gav indikationer och kaptenen gjorde bedömningen att det var bäst att vända, säger Tormod Sandstö.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.