Ett av SAS flygplan tvingades gå ned i München på fredagen. Det är dock inte planet på bilden. Foto: TT

SAS-plan tvingades nödlanda

Uppdaterad
Publicerad

Ett SAS-plan på väg från München till Oslo tvingades nödlanda kort efter att det lyft eftersom en motor slutade fungera.

– Vänster motor stängdes av och planet gjorde en kontrollerad nödlandning helt enligt rutinerna, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS.

Planet, en Boeing 737, lyfte från München klockan 13.14, men redan efter tio minuter fick planet problem.

– Direkt efter att vi lyft kändes det som att planet började falla. Det skumpade och hoppade och vi märkte att något inte var som det skulle, säger passageraren Camilla Sylling Clausen till NRK.

Enligt SAS var det vänster motor som plötsligt stängdes av och slutade fungera.

– Tio minuter/en kvart in i flygningen stängdes vänster motor av och personalen följde allt enligt säkerhetsrutinerna och gjorde en kontrollerad nödlandning på Münchens flygplats, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till SVT Nyheter.

Gick att landa med en motor

På marken stod brandmän i beredskap och planet lyckades landa utan problem.

– Det går jättebra att landa med bara en motor, säger Henriksson.

Camilla Sylling Clausen tyckte landningen gick bra.

– Det var en mycket trevlig kapten som sa att det skulle bli en normal landning. Det kändes lite vingligt, men vi landade säkert, säger hon.

När planet landat höll kaptenen en briefing tillsammans med kabinpersonalen för passagerarna direkt ombord på planet. Man frågade också om några behövde ytterligare information.

Planet nu tas om hand för teknisk undersökning och enligt Henriksson ska det inte ha varit något som brast i säkerhetsrutinerna innan planet lyfte.

– Det är ytterst ovanligt att sådant här händer men i sällsynta fall kan saker ske och då agerar vi enligt rigida säkerhetsrutiner, säger Henriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.