Nu går startskottet för taxitjänsten Uber och Volvos prestigeprojekt. En flotta med självkörande bilar ska skjutsa kunder i mångmiljonstaden. Incidenten vid rödljuset skedde bara timmar efter att tjänsten tagits i drift. Lyckligtvis skedde ingen olycka när bilen, en Volvo XC 90, passerade rödljuset.
Mänskliga faktorn
Enligt Uber är tekniken ännu inte tillräckligt utvecklad och därför sitter en person på förarplatsen, som ska kunna gripa in om tekniken fallerar. Rödljuskörningen ska ha berott på ett förarmisstag och inga passagerare ska ha funnits i bilen. Föraren ska ha tagits ur tjänst.
Samarbetet mellan taxitjänsten och biltillverkaren har rönt stor uppmärksamhet, men försöket med de förarlösa taxibilarna har stött på problem. Uber saknar nödvändiga tillstånd för att bedriva taxiverksamhet med förarlösa bilar och myndigheter i Kalifornien kräver att projektet stoppas. Eftersom en tekniker sitter på förarplatsen anser Uber att de inte behöver de tillstånd som myndigheterna efterlyser, skriver techsajten Breakit.
Uber har de senaste månaderna testat de självkörande bilarna i San Francisco och Pittsburgh och de testerna har skett utan olyckor.
Krävs lagändring
Självkörande bilar testas av de flesta stora biltillverkare och inom fem till tio år väntas de bli verklighet. Även om tekniken utvecklats snabbt de senaste åren krävs det i många länder, däribland Sverige, en lagändring eftersom lagen föreskriver att en person och inte en dator kör bilen.
Redan i dag har tekniken kommit långt och i moderna bilar finns en rad system som hjälper föraren, såsom parkeringsassistans, bromsassistans och farthållare som automatiskt håller avstånd till framförvarande bil.
De senaste versionerna av Teslas Model S finns med autopilot, som tillåter att föraren släpper ratten. Två dödsolyckor har skett när autopiloten har varit inkopplad och systemet har ifrågasatts.