En känd matthandel i Roms utkanter gör alltid reklam med lättklädda kvinnor.

Stopp för sexistisk reklam i Rom

Uppdaterad
Publicerad

I Italien hör sexistisk reklam till dagordningen. Övertrampen är så grova att flera kommuner har beslutat förbjuda reklam som förnedrar och förlöjligar kvinnor. Och nu har turen kommit till Rom.

I Italien är de flesta övertygade om att en mer eller mindre naken kvinna – eller varför inte en bit av en naken kvinna – är oslagbart i reklamsammanhang. Iraj Salami har en känd matthandel på ett stort köpcentrum i Roms utkanter. Han har alltid gjort reklam med hjälp av lättklädda damer.

– Allt behöver sin skönhet. Om jag lägger en sten på mattan är det ingen som tittar. Men om det är en blomma, då ser folk den, säger han.

I år är det bara en halv kvinna på mattan, eller rättare sagt ett par ben.

– Jag fick inte plats med mer. Men det är två vackra saker, ett par ben och en matta.

Men nu är hans kampanj i farozoner. Roms kommun har beslutat rensa i affischeringsdjungeln och förbjuda sexistisk reklam.

Våldsamma inslag i reklam

Matthandlaren i Rom är en stilla västanfläkt i sammanhanget. Vissa kampanjer på senare år har direkt tagit avstamp i våld mot kvinnor. Andra visar fram kvinnor som ständigt tvättande, strykande och städande. Sexobjekt eller hemmafru. Någon annan bild existerar egentligen inte.

– En viss sorts reklam kan till och med bli farlig och uppmana till våld. Och att man och barn sitter framför teven medan kvinnan lagar mat och dukar, det vill jag inte visa upp i Rom år 2015, säger Roms borgmästare Ignazio Marino.

Florens, Milano, Rimini och Ravenna är några av de städer som gått i bräschen för den här utvecklingen. Många småstäder i norr har också fattat beslut mot sexistisk reklam. Medborgarna kan anmäla övertramp till kommunen. Deras klagomål går sedan vidare till en särskild disciplinnämnd för reklambranschen som har ett samarbetsavtal med staden.

Olika åsikter om förbudet

I Rom är meningarna delade om de nya reglerna. Många, som Iraj Salami, tycker att kommunstyrelsen borde ägna sig åt andra, viktigare frågor.

– Då får vi väl använda nakna män i stället, säger han och skrattar.

Men på Roms gator stöter vi på många positiva kommentarer. En talesman på kommunen säger att förbudet även syftar till att verka avskräckande. Om en kampanj går över gränsen, får både reklambyrån och kund som köpt kampanjen betala böter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.