Foto: TT

Största skandalen i bilhistorien kommer stå Volkswagen dyrt

Uppdaterad
Publicerad

Volkswagen-koncernen befinner sig i gungning efter avslöjandet om fusk med utsläppstester. Skandalen kan komma att kosta bolaget långt över 100 miljarder kronor. – Det här är den största skandalen i bilindustrins historia och den kommer drabba Volkswagen mycket hårt ekonomiskt, säger Christer Karlsson, professor på Copenhagen Business School.

Fordonstillverkaren Volkswagen har i dag all anledning till skrämselhicka. Hoten om böter och skadestånd tornar upp sig ett efter ett. Enligt fordonsanalytikern och professorn Christer Karlsson kan fusket komma att få stora ekonomiska konsekvenser från flera olika håll. Dels handlar det om börsvärdet som sjunkit med omkring 250 miljarder kronor på två dagar. Men det är inte det allvarligaste i den här historien, menar Karlsson. Det som kommer bli ännu mer kännbart är de böter och den kompensation som bolaget kommer tvingas betala.

– Det kommer bli tal om böter till den amerikanska staten som man har lurat. Sen kan det också bli tal om utsläppsböter från miljömyndigheterna i USA eftersom man släppt ut mer än man sagt. Här kan det handla om våldsamma summor. Dessutom handlar det om kompensation till de 11 miljoner bilägarna. Och vissa kanske inte nöjer sig med kompensation utan vill att köpet ska gå tillbaka. 

Volkswagens utsläppsbluff

Mångmiljardbelopp på spel

Enligt den tyska tidningen Die Welt kan bötesstraffet från den amerikanska miljömyndigheten EPA bli så högt som 18 miljarder dollar, cirka 150 miljarder kronor. Eftersom bilarna inte är så miljövänliga som utlovat kan dessutom köpare gå samman i en grupptalan och hävda att bilarna är hälsovådliga. Redan i dag förbereder advokater i USA 25 fall av grupptalan mot bolaget. I USA kan miljardbelopp betalas ut till privatpersoner om en domstol finner Volkswagen skyldiga. 

Enligt Die Welt är det också mycket troligt att aktieägare kommer att stämma Volkswagen och hävda att bolaget inte informerat dem efter att fusket blev känt. Aktieägarnas advokater kommer därför att hävda att VW brutit mot aktielagstiftningen. Också i detta fall kan det sluta med miljardbelopp.

”Säljtappet blir stort”

Volkswagen meddelade tidigare i veckan att man avsatt omkring 60 miljarder kronor för att hantera krisen. Men risken är alltså att de pengarna långt ifrån kommer att räcka. Volkswagen riskerar förutom böter och skadestånd också att drabbas av vikande försäljningssiffror, säger Christer Karlsson.

– Säljtappet kommer att bli stort. Det är nog väldigt få människor som köper en Volkswagen i dag. När det gäller dieselbilarna får man nog räkna med att det blir helt stopp. Sen är den stora frågan hur långvarigt det blir. När det uppdagas tekniska fel på bilar blir konsumenterna irriterade. Det brukar sitta i mellan en och tre månader. Nu är det frågan om rent fusk eller bedrägeri. Det tror jag tar längre tid att glömma. Därför tror jag säljtappet kommer bli långvarigt, säger Christer Karlsson. 

Risken liten för konkurs

Att Volkswagen är i ett allvarligt läge, både ekonomiskt och förtroendemässigt, står klart. Situationen anses så allvarlig att det ifrågasätts om Volkswagen ens kan finnas kvar på USA-marknaden. Men den stora frågan är hur koncernen kommer klara de stora ekonomiska konsekvenser som skandalen kommer innebära. Enligt Christer Karlsson kommer det bli kännbart, men risken är liten att Volkswagen kommer gå i konkurs.

– Det är väldigt mycket pengar. Men det klarar de. Om summorna hamnar på flera hundra miljarder kronor då är det kanske en annan sak. Men Volkswagen är en tysk nationalklenod och kommer inte tillåtas duka under.

Vad måste Volkswagen-ledningen göra nu?

– Det här är den största skandalen i bilindustrins historia vad jag kan komma ihåg. Nu måste ledningen lägga sig platt på marken, böja huvudet och be om ursäkt. De måste klara ut detaljerna och återvinna förtroendet, säger Christer Karlsson. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Volkswagens utsläppsbluff

Mer i ämnet