I genomsnitt besöker personer i Sverige någon av de fem största bostadssajterna 0,7 gånger per månad. Det placerar oss i topp i en jämförelse mellan olika länder, där bland annat våra grannländer, USA och Tyskland ingår.
Finländare och australier är också rätt flitiga, medan tyskar bara surfar in 0,2 gånger per månad i snitt.
– Bostad är ofta det som kommer upp först av allt i sociala sammanhang. Vi har kanske börjat tycka att det är helt självklart att det är så. Men den här undersökningen visar att det skiljer sig ganska mycket åt ute i världen, säger Staffan Tell, talesperson på Hemnet, som beställt undersökningen som United Minds har gjort.
Bil eller bostad?
I undersökningen ingår också intervjuer med nyckelpersoner i olika länder, och det konstateras att bostaden har blivit en viktig statutsymbol i Sverige, till skillnad från till exempel i Tyskland. Där är det bilen som är statussymbol.
Staffan Tell har egna erfarenheter av skillnaden mellan Sverige och Tyskland, och säger att svenskar är väldigt öppna med sitt boende. Husesyn – med tillträde till alla rum – är mer regel än undantag första gången man besöker någon.
– Det förekommer inte i Tyskland på samma sätt. Där har man mer en privat attityd till hemmet. Och det kan man också se när man tittar på deras bostadssajter. Ofta har man bara en exteriörbild och en planlösning, säger han.
Blottar allt
I Sverige får man se allt när mäklaren lägger ut en bostadsannons.
– Det är väl det också det som folk kan tycka är lite kittlande.
Siffrorna tyder på att det är annat än planer på att köpa ny bostad som drar. Det görs omkring 13.000 bostadsaffärer i månaden i Sverige. Men Hemnet har 2,5 miljoner besökare i veckan.
– Det är väldigt mycket drömmar och aspirationer, och vid det här laget kanske också frustration, som ryms i den andra siffran, säger Staffan Tell.