Under några dagar har SVT:s team i USA rest runt och träffat de nya entreprenörerna. De vars kreativa idéer i förening med riskvilligt kapital resulterar i nya börskometer.
Joanna Weidenmiller är vd på företaget 1 Page. Vid 32 års ålder leder hon sitt eget företag. Hon har anställda i Indien, Polen, Australien och på USA:s bägge kuster. Hennes företag har just börsnoterats i Australien och hon har ett kapital på 100 miljoner dollar.
– Jag ser till att anställa de som är smartare än jag, sen flyttar jag mig ur vägen för dem. Nu har de resurser att jobba, säger hon.
”Ingen läser CV:n längre”
Hennes affärsidé är att hjälpa företag att rekrytera utifrån nya principer där man skapar ”utmaningar” kring de frågeställningar ett företag har. Den person som har de bästa lösningarna ”vinner” jobbet. Hon förklarar att det är helt hopplöst att förlita sig på CV och meriter.
– Ingen läser CV:n längre, i alla fall inte i USA.
Liksom alla entreprenörer vi träffar prisar hon den amerikanska tillgången till riskvilligt kapital och utbildad arbetskraft med rätt slags it-kompetens.
– Här använde vi lågkonjunkturen till att satsa på utbildning. Det lönar sig nu när hjulen börjar snurra.
Arbetslösheten närmast halverad
Arbetslösheten i USA har minskat från tio procent när krisen var som värst till dagens 5,6 procent. Fortfarande lider medelklassen av att lönerna legat stilla sen krisen 2008. Universitetsavgifterna skenar och många tvingas välja mellan att skicka sina barn till skolor eller pensionsspara. I sitt tal till nationen i natt lovade därför president Obama skattelättnader för barnfamiljer, föräldraledighet och sjuklön. Frågan är bara om han kan driva igenom det i en republikanskt dominerad kongress.
Ständigt nya rekord
Men omsättningen på börsen har fördubblats och slår ständigt nya rekord. Bara inom tillverkningsindustrin har 800.000 nya jobb skapats. I dag drivs till och med framgångsrika, nya bilindustrier återigen i USA som elbilen Tezla. När krisen var som djupast trodde alla att USA tappat sin tillverkningsindustri för gott.
– Det finns utrymme för tillverkningsindustri i USA och andra västländer igen, säger Rao Mulpiri, vd för företaget View, ett annat framgångsrikt företag i Silicon Valley.
Med hjälp av nanoteknik har de utvecklat nya energifönster som likt polaroidglasögon blir mörkare när solen lyser som starkast – även om den som tittar ut ser klara fönster. På det viset kan kostnaderna för luftkonditionering kraftigt minska.
”Kvalitet viktigare än lågt löneläge”
– Vi har öppnat en fabrik i Mississippi och anställt 200 personer i vår glasfabrik. Det är vi som skapar de nya jobben för medelklassen. Vi behöver deras tekniska kunnande. Att placera fabriken i Kina var aldrig aktuellt, berättar han för SVT.
– För oss är det viktigare med högkvalitativa produkter än lågt löneläge.
Den nya generationen high-tech företag i Silicon Valley skapar jobb på en skala som de gamla stjärnorna Facebook och Google inte gjorde. Grön teknik och IT driver de nya produkterna, många inom energisektorn. När produktionen ökar i skala så slår fabriksportarna åter upp på flera håll i landet.