Foto: Scanpix

Upp till kamp mot lågprisjättarna

Uppdaterad
Publicerad

Efter maratonförhandlingar med facken är det blödande flygbolaget räddat för stunden. Nyckeln till lönsamhet är att locka till sig privat- och affärsresenärerna i Europa.

– Vår uppgift är att driva ett lönsamt europabolag. Då konkurrerar vi med Norwegian och Easy Jet, säger Jacob Wallenberg, vice ordförande i SAS.

– Vi levererar en konkurrenskraftig produkt när det kommer till ekonomipassagerare, men vi levererar också till våra affärsresenärer och där kan man också ha en något högre prisprodukt och därmed få ett lönsamt företag – det är så vi konkurrerar mot europabolaget, säger Wallenberg.

SAS

Easy Jet som av Wallenberg pekas ut som en av SAS framtida konkurrenter grundades1995 och är sedan 200 noterat på Londonbörsen. Bolaget är en av världensstörsta lågprisflygbolag med omkring 170 plan och över 400 destinationer. Sedan2010 flyger Easy Jet mellan Arlanda och Genève. Norwegian grundades 1995 och har tidigare opererat på densvenska marknaden under namnet Fly Nordic. Bolaget har omkring 70 plan och 116destinationer.

Genom att sänka bolagets kostander bland annat genom det nu överenskomna sparpaketet som kallas ”4 Excellence Next Generation” ska SAS bli självfinansierande och därmed kunna finansiera en modernisering av bolagets åldersstigna flygplansflotta.

– Det har funnits en mängd destinationer där SAS inte harkunnat konkurrera. Nu har vi chansen säger styrelseordföranden Fritz Schur.

Långdistansflygningarna är en ren förlustaffär eftersom bolaget är alldeles för litet. Flygbolaget har bara 11 långdistansflygplan och bara en handfull destinationer utanför Europa.

– Vi kommer aldrig att tjäna pengar på långdistansflygningar. Vår kundbas är för liten som det ser ut idag.

Staten öppnar plånboken

De europeiska storbolagen Lufthansa, Air France och British Airways har mer lönsamhet på långdistanstrafiken.  Wallenbergs vision om hur ett framtida SAS ska bli lönsamt kom på en välbesökt presskonferens på bolagets huvudkontor på Kastrup kort efter att SAS enats med åtta flygfack om besparingspaketet.

Samtidigt har regeringen beslutat om att låna ut 749 miljoner kronor till och med 2015. Enligt finansmarknadsminister Peter Norman skapar lånet förutsättning för bolaget att genomföra sin affärsplan.

– En uppgörelse har nåtts, där parterna har visat mycket stort ansvar för SAS framtidsutsikter. Jag har förståelse för de svåra beslut och betydande uppoffringar som de anställda i SAS tvingats göra mot bakgrund av bolagets svåra situation, säger Norman i ett pressmeddelande.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SAS

Mer i ämnet