Amerikanska företag är mest framgångsrika i vapenbranschen, visar siffror från fredsforskningsinstitutet Sipri som bygger sin statistik på 100 världsledande bolag. USA-företagens andel av världshandeln uppgår till drygt 54 procent, trots att de tappade något av sin försäljning under 2013 och 2014 – liksom många västeuropeiska bolag.
I stället vinner företag från andra delar av världen marknadsandelar. Till exempel ökade de ryska vapenbolagen sin försäljning med närmare 50 procent i fjol och året dessförinnan. Elva av företagen på Sipris 100-lista är numera ryska. Tillsammans utgör deras omsättning en tiondel av världshandeln.
Ökning i Asien
Femton asiatiska företag, de kinesiska undantagna, finns också på listan. Bland dem ökade de sydkoreanska sin försäljning med över 10 procent förra året.
Brasilien, Indien, Sydkorea och Turkiet – länder som enligt Sipri har som mål att utveckla sin vapenindustri – ökade sina intäkter med drygt 5 procent. Tillsammans står vapenföretagen i de länderna för närmare 4 procent av de listade bolagens försäljning.