Foto: YLE

Föräldrars skärmtid likställs med våld

Uppdaterad
Publicerad

I Helsingfors pågår en stor kampanj under sloganen ”Likgiltighet är den här dagens våld”. Reklamen är publicerad på uppdrag av social- och hälsovårdsverket i Helsingfors. Kampanjen visar en mamma som är upptagen med sin pekplatta medan barnen gråter och klättrar i takkronan.

Kampanjen har väckt starka känslor i Finland och många mammor är upprörda för att man försöker skuldbelägga just mammor. Det har skapats både Facebookgrupper och diskussionsforum där kampanjen diskuteras.

Det är föräldrarnas ansvar att se sina barn

Olli Salin, chef för social- och krisjouren i Helsingfors, är förvånad över kritiken och bestrider att det skulle handla om att skuldbelägga mammor. 

– Vi bestrider inte att det finns riktigt våld, fysiskt och psykiskt, men den här likgiltigheten, att man inte deltar i barnens liv och inte ser deras behov, är en sak som vi vill lyfta upp för diskussion. Det är föräldrarnas ansvar att höra sina barn, säger Salin åt Svenska Yle.

”Att vara närvarande är jätteviktigt”

Barnavårdsföreningens verksamhetsledare Pia Sundell tycker att det är bra att frågan om föräldrars skärmtid lyfts upp.

– Att ha fokus och koncentrera sig på sina barn och se till att man är närvarande är jätteviktigt och avgörande för många barns liv. Det finns belägg för att det är mycket viktigt för ett barns uppväxt att föräldrarna är närvarande på alla sätt. Då vi har fokus på telefonen eller på datorn är vi inte lika närvarande för våra barn, säger Sundell åt Svenska Yle.

Kampanjen bra för barnen

Enligt Helsingfors biträdande stadsdirektör Pia Panhelainen är kampanjen bra för barnen. Diskussionen som nu förs ligger i barnens intresse.

– Vi har efter kritiken funderat på om kampanjen borde avslutas eller anpassas, men kommit fram till att det inte är nödvändigt. Diskussionen som nu förs är i barnens intresse. Det viktigaste nu är att experter börjar diskutera våldets många olika sidor, vidhåller Panhelainen.

Foto: YLE

Kampanjen har under några få dagar stött på så mycket kritik att den under onsdagen behandlades på Helsingfors stadsfullmäktiges frågetimme.

Men kampanjen kommer ändå inte att dras in från gatorna, biograferna eller från nätet. Budgeten för kampanjen är enligt Panhelainen 180.000 euro (motsvarande 1,8 miljoner kronor).

Kampanjplanscherna finns utspridda lite varstans i Helsingfors, på reklamplatser runtom i staden, i skolor och förskolor och i olika kulturcentrum.

Svenska Yle om Kampanjen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.