Foto: SVT/TT

”Adaktusson snyltar på vårt varumärke”

Uppdaterad
Publicerad

”Rätt agenda i Bryssel” – så lyder kristdemokraten och före detta SVT-journalisten Lars Adaktussons affischer inför valet till Europaparlamentet. Men nu ryter SVT ifrån och hävdar att Adaktusson anspelar på sin tid som programledare för tv-programmet Agenda.

På Kristdemokraternas kommundagar i Göteborg lanserades Lars Adaktussons valkampanj. Han är partiets toppkandidat inför valet till Europaparlamentet och gör stor sak av sin tidigare karriär som journalist. På en av affischerna står det ”Skicka en envis journalist till Bryssel”. På den andra kan man läsa ”Rätt agenda i Bryssel. Rösta på Lars Adaktusson”. Det kan tolkas som en anspelning på att han under flera år var programledare för SVT:s Agenda.

– Det är konstigt att en så kompetent person behöver snylta på ett varumärke som han inte har något att göra med idag. Han använder SVT:s och Agendas trovärdighet och jag förstår inte varför, säger Agendas chef Eva Landahl.

Val 2014

”Ett vanligt ord”

Lars Adaktusson själv vill inte kommentera sina valaffischer till SVT. Men till Expressen sade han tidigare på lördagen att Agenda är ett otroligt vanligt ord i dessa dagar.

– Dessutom är det ju andra personer som är förknippade med programmet Agenda i dag, säger han.

Också KD:s partisekreterare Acko Ankarberg menar att agenda är ett vanligt ord, som ofta används inom politiken.

– Centerpartiet använder ordet i deras ”Agenda för tillväxt” och Socialdemokraterna har använt det i ”Agenda för hållbar utveckling”. Så det är ganska vanligt att vi använder det ordet.

Men är det inte ganska uppenbart att ni använt ordet agenda eftersom Lars Adaktusson arbetat där?

– Jag tror att de allra flesta som tänker på Agenda i dag tänker på Anna Hedenmo. Agenda i politiska sammanhang innebär att man sätter upp en lista med frågor som är viktiga för oss.

Menar du att ordet agenda inte har någon koppling till programmet?

– Det är vårt sätt att tala om vilka frågor vi vill driva i valrörelsen till Europaparlamentet. Vi kommer använda de här affischerna, säger Acko Ankarberg.

”SVT överdriver”

SVT:s reaktion har vållat viss förvåning, inte minst i sociala medier där flera anser att SVT överdriver.

– Vi vill ha våra varumärken för oss själva, säger Eva Landahl.

Men agenda är ju ett vanligt ord också, inte bara ett SVT-program.

– Jag tror inte att agenda står på valaffischerna utan anledning. Det står där för att Adaktusson haft en relation till Agenda.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2014

Mer i ämnet