Slutdebatt i SVT. Foto: TT

SVT – svenskarnas favorit i valbevakningen

Uppdaterad
Publicerad

Svenskarna hade i år högst förtroende för SVT:s valrapportering, jämfört med andra källor och SVT är den informationskälla som har haft störst betydelse för hur man har röstat i riksdagsvalet.

SVT sände 275 timmar valprogram, utöver de vanliga nyhetsprogrammen inför och under riksdagsvalet i år.

I genomsnitt tittade varje person 335 minuter på hela valutbudet, det är den hittills högst uppmätta siffran.

Medier

SVT tar ledarrollen

Åtta av tio svenskar har i någon mån tagit del av SVT:s utbud kring riksdagsvalet i tv och svenskarna hade högst förtroende för SVT:s kanaler inför riksdagsvalet, därefter följer Sveriges Radio, TV4 och fjärdeplatsen innehar SVT:s onlinetjänster.

53 procent upplever att SVT betytt mest för hur de valt att rösta, visar Novus eftervalsundersökning, som 2.358 svarat på via en webbenkät.

Slog rekord

Även onlinejournalistiken gick hem hos tittarna och läsarna. Under valveckan sattes dessutom ett nytt rekord i antalet som besökte SVT:s internet-tjänster.

SVT hade under valveckan 5,4 miljoner unika besökare online. 22 procent använde SVT:s valkompass, enligt Novus undersökning. Det gör den till den mest använda valkompassen, av de stora nyhetsbolagens.

– Det är fantastiska siffror och all time high! Vi hade en tuff konkurrenssituation med hur många debatter som helst i andra kanaler och hårt tryck i sociala medier, men ändå visar vi att vi står oss väl. Det är vår absolut viktigaste uppgift att rapportera starkt inför och under demokratiska val, säger Robert Olsson, som är ytterst ansvarig för SVT:s valsatsning 2014.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet