Foto: Grafik: Marcus Szabo

Alta Vista går i graven

Uppdaterad
Publicerad

I dag stänger den länge mest populära söktjänsten Alta Vista ner för gott. Sentimentala internetanvändare sörjer beskedet.

Söktjänsten Alta Vista, som ägs av det amerikanska internetföretaget Yahoo, lanserades 1995 och fick smeknamnet ”Superspindeln” tack vare dess förmåga att snabbt skanna genom de då dryga 30 miljoner webbsidor som fanns.

Alta Vista var länge en av de mest använda sökmotorerna, fram till dess att Google lanserades och på relativt kort tid gick om sin föregångare.

Fallande siffror för Yahoo

Under maj månad vände sig enbart dryga 11,9 procent av amerikanska internetanvändare till Yahoo och Alta Vista för att hitta information. 17,4 procent använde sig av Microsofts söktjänst Bing men flest – 66,7 procent, föredrog Googles olika söktjänster. Det visar siffror från det amerikanska internet-analys företaget Comscore.

Men Yahoo har inte alltid haft så nedslående siffror. Under mitten på 90-talet var det en av de mest populära söksajterna för världens internetanvändare och 1998 blev de en av de första söktjänsterna som lanserade egna email konton.

En saknad pionjär

En del sentimentala internetanvändare upplever Alta Vistas död som en sorgens dag.

– Vila i frid Alta Vista, du förtjänade bättre än så här. Du var alltid det duktiga barnet som försummades av dina föräldrar, skriver ”söktjänst-gurun” Danny Sullivan i en dödsruna tillägnad den nu stängda söktjänsten.

Googles välde

Google lanserades 1998 och har sedan dess introducerat ett flertal tilläggstjänster, som bland annat kartfunktioner, översättningsprogram, boksök och analysredskap.

I Sverige har Google en mycket stark ställning och under 2011 skedde 97 procent av internetsökningarna i Sverige via Google, enligt internetstatistik.se.

Internet

Nya webbsidor tillkommer kontinuerligt på internet. Fredagen den 5 juli 2013 fanns det 4,45 miljarder webbsidor.

(Källa: worldwidewebsize.com)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.