Chatt: ”Tror du att planet har kraschat”?

Uppdaterad
Publicerad

Flygexperten Hans Kjäll chattade med SVT Nyheters läsare tidigare ikväll. Intresset var stort. Här är de frågor som besvarades.

Johan W: Varför får man inga signaler från den svarta lådan?

Hans Kjäll: Den svarta lådan sänder inte ut några signaler om innehållet, de bara lagras i minnet. Däremot finns en underwater locator som gör att lådan kan hittas i vatten. Den har dock bara en räckvidd på upp till några km för avlyssningsutrustning ombord på båtar eller helikopter

Malaysiskt plan försvann

Anders: Med tanke på vad som avslöjats genom Snowden om den enorma kapaciteten för den amerikanska underrättelsetjänsten tycker jag det känns extremt orealistiskt om ingen underrättelsetjänst (amerikansk eller ej) skulle känna till vad som hänt med planet. Vad tror du om det?

Hans Kjäll: Jag tror att det verkligen saknas information i nuläget, men det finns naturligtvis infomation som man håller tills den verifierats för att undvika för mycket spekulationer

Gramby: Borde inte någon av passagerarna ringt en anhörig på sin mobil?

Hans Kjäll: Frågan är bra, men om flygplanet kapats kan man ha samlat in alla mobiler i förväg, dock bara en gissning

Sara Carlzon: Är det någon skillnad på kontroller av piloter i SAS och utländska bolag? Jag menar kontroll av deras bakgrund och liknande.

Hans Kjäll: Kontrollen av piloter är i hög grad standardiserad och följer internationella regler, så det bör vara liten skillnad

Patric Larsson: Kan en enda person verkligen klara av att kapa ett plan? Om det nu är andrepiloten som hörs på meddelandet ”Alright, good bye” borde han ju ha sänt nödmeddelanden om piloten kapade planet.

Hans Kjäll: ja det verkar vara en för stor uppgift för en person, men det är mycket svårt att säga nogot i nuläget om detaljer om nu flygplanet blivit kapat

Karl K: Hur kommer det sig att planet (enligt data från Inmarsat) kan ha befunnit sig i så vitt skillda ”korridorer” som nordväst mot Kazakstan eller sydväst om Indiska oceanen? Kan inte systemet ge en exakt positionsangivelse?

Hans Kjäll: Den enda parameter som inmarsat kan känna av är vinkeln på signalen i förhållande till satelliten och den har angivits till 40 grader. Det ger en cirkel på kartan som uppfyller kriteriet och cirkeln blir mycket stor vilket gör att området blir så pass ospecificerat

Paul: Er det muligt, om et plan er styrtet på land (t.ex. En ö), at motor fortsätter med at köre, og at dette kan forklare de mange timers aktivitet af motor?

Hans Kjäll: Naturligtvis är det möjligt att en motor skulle gå på land men osannolikt då man istället använder sig av APU om flygplanet är intakt förstås

Kalle med C: Kommer denna händelse att förändra flygindustrin på något sätt tror du?

Hans Kjäll: En bra fråga! Jag tror att man får se över och uppgradera system för efterforskning i framtiden

Daniel Gazett: Nu kommer det väldigt många frågor. Hans svarar så fort han bara kan.

Maria: Idag skrev flera tidningar att planet kunde lurat radar genom att flyga på låg höjd och följa markens skiftningar. Är det verkligen möjligt? Om detta har skett och den som kapade planet råkar komma inom en radar en kort stund. Vad händer då? Borde inte det dyka upp då igen plötsligt?

Hans Kjäll: Att planet ändrat höjd har kommit från flera källor, men den lägsta höjd som angivits har varit 5000 m vilket inte är tillräckligt lågt för att undgå radar

Susanne: tror du att planet har kraschat?

Hans Kjäll: Jag tror att sannolikheten är 50% i nuläget med den information som finns att det kan ha kraschat.

Sven: Kan man sänka trycket i passagerkabinen från cockpit så at passagerarna dødas?

Hans Kjäll: Det skulle kunna vara möjligt

Lajas: Vad har hänt med svartaboxen?

Hans Kjäll: Inga uppgifter om svarta lådan finns ännu

Daniel Gazett: Hej igen! Det fortsätter att komma oerhört många frågor. Jätteroligt. Hans skriver så att pennan glöder.

Bertil W: Piloten kan tydligen själv stänga av ACARS och transponder. Varför är det möjligt? Av vilken anledning finns den möjligheten?

Hans Kjäll: I vissa lägen på marken ska inte transpondern sända då den genererar många signaler och ökar störningar på flygplatsen

Kalle: Hur lång landningsbana krävs för att landa en Boeing 777? Hur ”ruff” kan den vara utan att planet tar skada?

Hans Kjäll: Den bör vara minst 2500 meter och inte särskilt ojämn, dock svårt att preciciera

Rolf: Varför är det överhuvudtaget möjligt att stänga av ”kommunikationsutrustningen” ombord när det aldrig ska göras ?

Hans Kjäll: Både kommunikationsutrustning för tal och transponder stängs av på marken vid parkeringen av flygplanet. Transpondern stängs efter man lämnat banan normalt

Anna: Kan planet nå Nordkorea?

Hans Kjäll: Mycket svårbedömt i nuläget

Rolle: Hej !! Varför bygger man inte in Transspondrarna så ingen kan stänga av den ????

Hans Kjäll: Transpondern måste kunna stängas av på marken

zalaa: vad är prisklassen på ett sådant plan? (på tanke att det kan vara stulet)

Hans Kjäll: En B777 kostar ny omkring 1-1,5 miljarder kronor beroende på version och utrustning

Samuel: Hur kan ett flygplan försvinna när man kan spåra en telefon?

Hans Kjäll: I detta fall sänds inga signaler som kan ge positionen på flygplanet

Joachim: Hur söker man över vatten-ytan ? Ekolod ?

Hans Kjäll: Med all känd teknik, te ekolod men hellre radar riktad mot bottenterrängen. Läs gärna om hur man hittade DC3:an i östersjön som försvann 1952 men återfanns för några år sedan

Göran: Finns det några lämpliga flygfält som planet kan ha landat obemärkt på i området?

Hans Kjäll: Det finns flygfält i många av de länder som berörs i nuläget och det ingår i sökrutinerna att se på sådana möjliga landningsbanor

Kalle: Hur högt måste man flyga för att inte synas på radaf?

Hans Kjäll: Höjden beror på var radarn finns i förhållande till flygplanet. Signalerna går rakt och när flygplanet försvinner under horisonten fås inga signaler till radarn

Malin So: Finns det en chans att alla passagerare har överlevt och finns strandande någonstans?

Hans Kjäll: Det finns en chans att passagerna lever om planet landat på flygplats och om det landat på vatten intakt, då det finns livbåtar ombord

Jenny: Är säkerheten inte jätte hög när det gäller flygplan så hur kan det vara då vara möjligt att planet kan ha blivit kapat?

Hans Kjäll: Sannolikheten är låg, men med tanke på att det fraktas ungefär 6 miljarder passagerare årligen så kan det naturligtvis inträffa, dock inte ofta

Ricky: Hur kan obehöriga ta sig in till Piloten om det skulle bilivit kapat ? Trodde dörrarna var omöjliga att ta sig in med fysiskt våld typ sparka in mm

Hans Kjäll: En bra fråga! det ska vara mycket svårt att ta sig in i cockpit. Det går inte att ställa upp en hypotes i nuläget hur detta varit möjligt och om det förekommit ombord på detta flygplan

braveheart: hej Hej Hans! visst borde det finnas en eller flera GPS-sändare gömda i alla plan,, eller gör det inte det??

Hans Kjäll: Tyvärr finns det inte det, men tekniken finns och kanske kommer i snar framtid

Jonas: Skulle man kunna ha ett flygplan i undervattensubåtsbas? Vad ska man med ett plan till? DEt kommer ju skjutas ner om det skulle närma sig ngt strategiskt mål

Hans Kjäll: Troligen mycket svårt

Rolle: Har det hänt någon gång tidigare , att ett plan blivit kapat/stulet ? Utan att man vet var det landat ?

Hans Kjäll: Jag tror inte att så varit fallet vilket gör denna händelse unik i luftfarten om det inte skulle hittas. Det finns dock ingen anledning att tro att det inte skulle hittas även om det kan ta tid

Patric G: Har Malaysia ingen incidentberedskap? Hur kan man låta ett oidentifierat plan i denna storlek flyga fritt över ett land utan att gå upp och möta med jaktflyg?

Hans Kjäll: Det är en bra fråga! Vi har ingen information om det Malaysiska flygvapnet har varit uppe, så från får förbli öppen tills vi vet mer

Ella: Hej jag heter ella och mina kusiner bor på bahamas vi skall åka dit i april nu när jag ser på rapport trots min older(11)så blir jag väldigt orolig när dom säger kapning och vill inte att det skall hända när vi åker tror du att det kan hända.Snälla svara

Hans Kjäll: Du behöver inte vara orolig! Det är mycket liten risk att just ditt flygplan skulle bli kapat och säkerhetskontrollerna har mycket goda chanser att upptäcka kapare i dagens läge

Samuel med S: Troy du planet har landat på de så kallade ”adamaöarna”?

Hans Kjäll: Det finns alla möjligheter för en planerad kapning, men det går inte att ställa upp någon hypotes i nuläget om var planet i så fall kan ha landat. Det finns ju också hypoteser om att flygplanet inte har blivit kapat utan det rör sig om ett omfattande systemfel

Hans B: Man har ju sagt i rapporteringen att planet inte längre syns på radar om transpondern stängs av, Men även om man stänger av transpondern så borde väl planet synas på militär spaningsradar av PSR typ?

Hans Kjäll: Det är helt riktigt att man se flygplanet på en sk PSR eller primärradar som bygger på principen att signalen reflekteras mot flygplanet och man mäter avståndet med hjälp av tidsfördröjningen av den reflekterade radarsignalen

Daniel Gazett: Vi börjar närma oss slutet för denna chatt. Väldigt roligt att så många har ställt frågor. Vi fortsätter till kl. 20.30.

Anders: Vad är din professionella gissning ang planet? Vad har hänt? Kraschat i havet eller står på land?

Hans Kjäll: Mina hypoteser är att 50-50 sannolikhet för katastrofalt systemfel vs kapning. Om det är systemfel kan det ha hamnat i havet. Vid kapning finns möjligheten att det kraschat också på land eller havet eller finns intakt någonstans

Pia: Kan planet har störtat rakt ner och dykt som en simhoppare och därmed finns inga vrakdelar i havet?

Hans Kjäll: Möjligheten finns att flygplanet kan ha träffat vattenytan i ett okontrollerat läge och har då slagits sönder i mycket små bitar eftersom vatten är att jämföra med betong vid höga hastigheter

Uno Wilhelmsson: Kan inte planet ha observerats av någon sattelit ?

Hans Kjäll: Frågan är bra och det pågår nu satellitspaning också, vi har dock ingen information hur den bedrivs i nuläget

Håkan: Varför är det möjligt att stänga av transpondern i ett trafikflygplan? Finns det någon situation som motiverar det?

Hans Kjäll: Transpondern ska alltid sstängas av efter det att flygplanet lämnat banan vid landning för att inte störa omgivningen. Systemet används ju bara i luften

Daniel Gazett: Nu avrundar vi den här chatten. Tack för alla frågor. Tyvärr har vi inte kunnat svara på alla. Vi kommer självklart att fortsätta vår bevakning av det försvunna passagerarplanet. Ha en fortsatt trevlig kväll!

Frida: Om det nu skulle vara så att planet har landat någonstans, hur kan man isåfall inte hittat det än? Jag menar, någon måste ju märka när ett stort flygplan landar någonstans?

Hans Kjäll: Det är givetvis mycket sannolikt att flygplanet märks om det landar, men det kan ju ha skett på en mycket öde och nedlagd flygplats

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Malaysiskt plan försvann

Mer i ämnet