Allt fler investerar i sitt eget varumärke

Uppdaterad
Publicerad

Vanliga bilder räcker inte långt på sociala medier som Facebook och Twitter – åtminstone inte i USA. Där väljer allt fler att anlita proffsfotografer för att få en snyggare bild.

På sociala medier är bilden det första som möter besökaren.  En av alla de som helhjärtat går in för sin nätprofil är 29-åriga Stephanie Cramer från Washington.

Hon är just på väg att träffa Jason Dixon, som ska ta hennes profilbild.  Hon ser ut som en fotomodell när hon dyker upp i parken mitt i Washington.

– Precis som vid all marknadsföring av ett varumärke vill man se till att presentera sig på ett genomtänkt och snyggt sätt, säger Stephanie som är civilekonom tilll yrket.

Alla vill se yngre ut

I takt med att fler blir synliga i sociala medier börjar många på allvar att tänka på hur de vill uppfattas.

Allt fler väljer att anlita yrkesfotografer, för att få en snyggare bild och stråla lite extra. Åtminstone om man ska tro den senaste trenden i USA.

Det finns speciella webbsidor som bara ägnar sig åt att hjälpa människor att skapa ett personligt varumärke. Och vissa kunder lever ut sin fantasi mer än andra.

Men ett önskemål brukar de ha gemensamt:

– De flesta vill se tio år yngre ut. Man vill visa att man är energisk, kul och har ett gott självförtroende, säger fotografen Jason Dixson

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.