Gigantiska summor i Kinas e-handel

Publicerad

Internetshopping är inte det Kina är mest känt för. Men landet väntas i år gå om USA som världens största e-handelsmarknad.

Nätjätten Alibaba, som funderar på en börsnotering i New York, dominerar, medan H & M och Ikea lyser med sin frånvaro.

I en ny rapport skriver myndigheten Tillväxtanalys att det finns en stor potential för svenska företag.

– Onekligen skulle svenska kedjor tjäna på att ha e-handel i Kina, men det är inte enkelt. Man behöver finnas i sociala medier och logistiken är komplicerad – kinesiska konsumenter kräver ofta att få leverans inom 24 timmar, säger Tomas Larsson på Kairos Future i Kina.

Aktiva trots censur

Kineserna är mycket aktiva i sociala medier trots omfattande nätcensur – som dessutom blivit hårdare under nuvarande ledningen. Twitter och Facebook är spärrade, men kinesiska varianter, exempelvis Sina Weibo, Kinas största mikrobloggsajt, och chatt-appen Wechat, lockar allt fler medlemmar. Kineserna hittar ständigt nya sätt att lura censorerna, till exempel genom slangord när vissa ord blockeras.

– Trots alla tabun och restriktioner av vad man får skriva tycker jag nästan att det är mer intressanta diskussioner i kinesiska sociala medier än i de svenska, säger Tomas Larsson.

Nätgigant dominerar

Parallellt med att de uppkopplade kineserna blir allt fler har näthandeln snabbt vuxit sig större. I fjol handlade kineserna prylar på nätet för svindlande 1.300 miljarder kronor, varav en stor del handlades på Alibabas e-handelssajter Taobao och Tmall. På Taobao, med försäljning mellan privatpersoner, och Tmall, där företag säljer varor till konsumenter, omsattes 1.000 miljarder kronor i fjol. Alibaba planerar nu en börsnotering i New York eller Hongkong, vilket skulle kunna bli den största noteringen i New York sedan Facebook.

Alibaba äger sedan i våras även 18 procent av Sina Weibo, och det finns en logik i det eftersom e-handel och sociala medier är nära sammankopplade i Kina, enligt Yingying Chang, onlinechef i Kina på svenska sminkföretaget Oriflame.

Leverans samma dag

E-handeln i Kina är på många sätt mer interaktiv än i Sverige, till exempel kan man ofta chatta med butiken, förhandla om priset eller försöka få fri leverans – gärna inom tre timmar, enligt Yingying Chang.

– Kineser är väldigt aktiva i sociala medier, och ett företags rykte och recensioner online är avgörande. För alla varumärken pågår ju en diskussion, som det är viktigt för företagen att delta i, säger hon.

H&M inte på nätet

Men Kina är inte en lätt marknad att ta sig in på, vilket kanske förklarar varför H & M, världens näst största klädkedja, ännu inte har någon e-handel där. Inte heller Ikea har någon e-handel i Kina.

H & M skriver i en kommentar till TT att företaget nu ”investerar betydande resurser för att rulla ut onlinehandel” och planerar att öppna e-handel i fler länder under nästa år. H & M vill dock inte säga när det kan bli aktuellt att lansera det i Kina.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.