Integritetsmärkta sökmotorer utmanar Google

Uppdaterad
Publicerad

Trafiken till en ny sökmotor vid namn Duck Duck Go har på senare tid ökat lavinartat och sajten noterade i veckan över en miljon unika förfrågningar per dag.

Sökmotorns främsta argument är att man inte spårar användarna och att man presenterar ett neutralt sökresultat. I en lättfattlig bloggpost förklarar sajten hur Google med hjälp av kod i annonser spårar användare, och vad det kan ge för resultat.

-Jag personligen kan tycka att relevant reklam är bra, säger nätexperten Niclas Deeped Strandh till Svt.se.

-Men Google kanske måste tänka lite över hur långt man går i datainsamlandet.

Google i blåsväder

Google har hamnat i blåsväder på sistone när företaget börjat ge sina egna produkter en fördel i sökresultaten. Söksvaren hämtas nu inte bara från nätet i allmänhet utan i allt större utsträckning från Google+, Googles eget sociala nätverk.

Kritiker menar att Google styr söksvaren för att försöka konkurrera med Facebook och andra populära sociala nätverk på nätet. Istället för att bara neutralt leverera de söksvar som är mest populära på nätet så anpassar Google listan över söksvar så att de i högre grad innehåller produkter från Google själva.

-Sanningen börjar bli mer individualiserad hos Google, säger Niclas Strandh.

-Vi är vana vid en och samma sanning, men mina sökresultat är baserade på vad jag och min ”crowd” tycker, medan någon annan får helt andra sökresultat.

Neutralt sökresultat

Duck Duck Go tillhör en ny grupp sökmotorer som skaffar användare just genom att göra tvärtom: man spårar inga användare, placerar inga ”cookies” på användarnas datorer och presenterar ett ”neutralt” söksvar. Med neutralt menas att söksvaren inte anpassas för att gynna produkter från det egna bolaget, just det som Google fått mycket kritik för.

Ixquick är en annan sökmotor som kallar sig ”världens mest privata sökmotor”. Här kan man precis som på Google även söka specifikt på bilder och videor.

Duck Duck Go redovisar öppet sina besökssiffror här.

Nanok Bie

nanok.bie@svt.se

twitter: @nanok

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.