Det var den 26 januari som kaptenen och de kabinanställda började bråka om huruvida det var säkert att flyga på grund av väderleken. När fyra av dem lämnade planet i vrede genomfördes flygningen ändå, skriver Dagbladet.
Att flyga med reducerad besättning är ett brott enligt regelverket, hävdar norska luftfartsverket. I ett mejl till Dagbladet lovar Norwegians flygchef Tomas Hesthammer att lämna en utförlig rapport, men hävdar att flygningen med fem kabinanställda på 196 passagerare uppfyllde kravet på en personal per 50 passagerare.
”Kaptenen bär ansvaret”
Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson poängterar att flygplatsen var öppen och att andra bolag flög.
– Det är kaptenen som har huvudansvaret för säkerheten ombord och det är han som gör bedömningen huruvida det är säkert att flyga eller inte. Det är ju inte kabinpersonalens uppgift.
Att de fyra inte följde kaptenens instruktioner anser hon är mycket allvarligt. De som hoppade av får hålla sig på marken tills händelsen är utredd.
Bolaget har drabbats hårt av förseningar sedan satsningen på långdistansflygningar inleddes.