Foto: TT

Plundring på vrakplatsen kan försvåra haveriutredning

Uppdaterad
Publicerad

I går överlämnades de så kallade svarta lådorna från kraschade MH17 till malaysiska utredare. Men vad lådorna innehåller och hur det kan bidra till att kasta ljus över vad som hände med passagerarplanet är oklart. Hanteringen av dem följer inte det protokoll som haveriutredare brukar använda, berättar svensk expert.

Den svarta lådan är egentligen inte bara en låda, och heller inte en svart sådan. Det handlar om två orange boxar som lagrar information i flygplan. Den ena, Flight Data Recorder (FDR), innehåller information om hur planet flugit – höjd, hastighet, hur motorerna mått – några timmar före kraschen.

Den andra, som kanske är av mest intresse i detta fall, kallas Cockpit Voice Recorder (CVR), och tar upp ljud i cockpit – vad piloterna sagt till varandra, vad flygledningen sagt och bakgrundsljud som smällar och annat.

Flight MH17

Information kan raderas

Men trots att denna information nu ska analyseras från det kraschade MH17 är det inte helt säkert att utredarna har tillgång till allt som funnits i de svarta lådorna.

– Man kan radera delar av informationen. För att man ska vara säker på att den innehåller samma information som vid kraschtillfället brukar vi alltid ha kontroll över de svarta lådorna och vara med dem fram till att de öppnas och all data tankas in. De har inte haft den kontrollen över de här boxarna, man vet inte var de varit någonstans, och det lämnar fältet fritt för spekulationer kring manipulation, säger Stefan Carneros, haveriutredare vid Statens haverikommission.

Plundring ställer till det

När ett flygplanshaveri utreds görs en faktainsamling – man tar in haveriplatsen, ser hur den ser ut, dokumenterar saker som nedslagsvinkel och märken på vrakdelar för att skapa en bild av förloppet. Dessutom intervjuas vittnen och material på plats tas tillvara.

I Ukraina har utredarnas tillgång till platsen dröjt och vrakdelar flyttats. Det är inte ens säkert att det finns en haverikommission på plats ännu.

Rapporter från olycksplatsen vittnar om att vraket plundrats, något som kan ställa till det ännu mer i jakten på sanningen bakom MH17-kraschen.

”Sprängmedel lämnar tydliga märken”

– Information från personal electronic devices, alltså passagerarnas personliga elektronik, blir allt viktigare i utredningar. Där finns det ofta ganska mycket att hämta, filmer som passagerarna spelat in på sina smartphones och så vidare. Om nu vrakplatsen plundrats försvinner ganska mycket viktig information som kan bidra till utredningen, säger Stefan Carneros.

När besättningen inte själva kan berätta vad som hänt är informationen från platsen viktiga pusselbitar, som i fallet MH17 kan lämna luckor i utredningen. Men Stefan Carneros tror ändå att utredarna ganska fort kommer kunna ta reda på vad som hänt.

– Om sprängmedel är inblandat finns det ganska karakteristiska märken på vraket.

Fakta/Svarta lådan är egentligen orange

  • Den svarta lådan är orange, eftersom den är lättare att hitta då.
  • Det finns inte en utan två orange lådor i ett plan. Båda lådorna är placerade längst bak i planet, då det brukar vara den del som skadas minst vid en olycka.
  • Den ena lådan spelar in alla samtal och ljud i cockpit med hjälp av mikrofoner som sitter i instrumentpanelen mellan piloterna. Denna låda kallas CVR, Cockpit Voice Recorder, och den kan spara upp till två timmars ljudupptagningar.
  • Den andra lådan kallas FDR. Det står för Flight Data Recorder, och den sparar en lång rad tekniska upplysningar om till exempel flyghöjd, kurs och hastighet.
  • Vissa upplysningar måste flygbolagen enligt lag spara, men som regel sparar lådan betydligt fler, i vissa fall upp till 300 olika upplysningar. Dessa lagras på elektroniska chips.
  • Lådorna är gjorda av rostfritt stål. De har en värmeisolerande beklädnad på insidan, och innehållet i lådorna skyddas dessutom av en värmebeständig isolering.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flight MH17

Mer i ämnet