”Det här tjänar skattebetalarna på”

Jas Gripen. Foto: Scanpix
Jas Gripen. Foto: Scanpix

Regeringen lovar att Sverige ska köpa 40-60 exemplar av nästa generation av stridsflygplanet Jas Gripen. Notan landar på runt 90 miljarder kronor. Delar av oppositionen är kritisk.

Regeringen uppger att Sverige och Schweiz, som ska ha 22 plan, har slutit partnerskap för att köpa den så kallade Jas Gripen E/F, eller Super-Jas. Försvarsminister Karin Enström säger att planen är efterfrågade.

– Vi har fått ett underlag från försvarsmakten som visar att man har ett behov av att höja stridsflygförmågan i framtiden, säger hon.

Det är för att få ner kostnaden som Sverige och Schweiz kommit överens om att tillsammans satsa på den uppgraderade versionen av stridsflygplanet.

– Det här partnerskapet innebär att vi har en partner, som vi tillsammans med kan anskaffa, kunna driva, och underhålla ett sånt här avancerat flygsystem, säger Försvarsminister Karin Enström på en presskonferens på Rosenbad.

90 miljarder kronor

Enligt regeringen blir utvecklingen av de nya stridsflygplanen viktigt för jobben och för avancerad svensk forskning. Men det kostar. I genomsitt 3 miljarder kronor per år i 30 år – försvarsministern räknar alltså med totalt 90 miljarder.

– Det här tjänar både Schweiz och Sverige på, och det tjänar våra skattebetalare på. Eftersom vi delar på kostnaderna, säger försvarsministern.

”Nödvändigt för vår försvarsförmåga”

På SVD:s Brännpunkt skriver partiledarna att Jas-beslutet är, ”nödvändigt för vår försvarsförmåga, men också positivt för svenska jobb, svensk export och svensk forskning och utveckling”. Men alla håller inte med.

– Vi har ett försvar som går på kryckor och ska man bära en stor del av kostnaden för ett Jas Gripen så kommer det krascha försvaret, säger Peter Rådberg (MP), ledamot i försvarsutskottet, till TT.

Även Torbjörn Björlund, Vänsterpartiets ledamot i riksdagens försvarsutskott, ställer sig frågande till affären.

– Att hålla Saab i gång är naturligtvis viktigt, men inte genom vapenexport. Vi tycker att man borde göra om Saab. Jobben är viktiga, men någonstans ska man tänka sig för. Det borde gå att omstrukturera vapenindustrin också, säger han.

Socialdemokraterna är däremot av en annan uppfattning.

- Vi är i grunden positiva till att det finns en uppgörelse som skapar grund för den svenska diskussionen av en uppgradering av svenskt luftförsvar, säger Peter Hultkvist, ordförande i försvarsutskottet.

Även Sverigedemokraterna ser positivt på den nya satsningen som regeringen aviserat.

-Vi är mycket positiva, men inte överraskade. Vi vet att Gripen, nya versionen, fortfarande är väldigt billig, säger Mikael Jansson, Sverigedemokraternas (SD) ledamot i försvarsutskottet, till TT.

Svenska Freds: Rent skamligt och oseriöst

Föreningen Svenska Freds är djupt kritisk mot regeringens satsning på Jas Gripen. I stället för den föreslagna höjningen av försvarsbudgeten vill de se en halvering av försvarets medel.

– Det är rent skamligt och oseriöst att satsa så många miljarder när vi behöver alltifrån järnväg och jobb i andra sektorer, till alla demokratirörelser som behöver stöd, säger föreningens ordförande Anna Ek, till TT.

Försvarsministern: Finns tillräckligt med pengar i budget

Försvarsminister Karin Enström ser ingen risk för att projektet kommer att påverka försvarets övriga verksamheter.

– Det kommer finnas tillräckligt mycket pengar i budget, säger Enström, till TT.

SVT: Hur självklart var beslutet för dig?

– Det är ett åtagande under lång tid. För mig är det viktigt att försvarsmakten har en bra förmåga, säger Enström.

Från år 2023 och minst 20 år in i framtiden räknas nya Super-Jas vara i drift.

Fakta: Jas 39 Gripen E/F

* Jas Gripen finns i fyra versioner, A-D. I dag gör totalt 134 Jas Gripen tjänst i svenska flygvapnet.

* Nu lovar regeringen köpa 40-60 plan av en uppgraderad typ (Jas Gripen E/F eller Super-Jas) samt att Schweiz ska köpa 22 plan och dela kostnader.

* Modifieringen innebär större skrov, starkare motor och mer kvalificerade radar- och varningssystem.

* Partnerskapet med Schweiz omfattar bland annat utbildning av piloter och tekniker samt kostnader för underhåll och framtida uppgraderingar.

* I Sverige ska systemet vara i drift från och med 2023 och minst 20 år framåt.

* Tidigare uppgifter har talat om att svenska och schweiziska intressen gått isär: att Schweiz vill ha ett tvåsitsigt plan och Sverige ett ensitsigt samt att Schweiz vill ha planet klart snabbare än Sverige.

Källa: Försvarsmakten, Ekot (TT)