– Vi hade ingen medicinsk information överhuvudtaget och efterfrågade det, men fick ingen sådan information. Då var det svårt att veta vad vi skulle säga ja till och vad vi skulle förbereda, säger Johanna Sandwall, krisberedskapschef på Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen visste ingenting om den aktuella patienten och då gick det heller inte att säga ja, säger myndighetens krisberedskapschef, Johanna Sandwall.
Vad är det man behöver veta?
– Eftersom vi inte visste något alls kunde vi heller inte göra någon medicinsk bedömning eller veta vad vi hade att förvänta oss. Annars finns risken att vi använder resurserna på fel sätt. Vi begärde mer information om patientens status och så vidare, men det kom aldrig. Om vi hade fått ytterligare information någon timme senare hade vi kanske fattat ett annat beslut, men det fick vi aldrig.
Men är det inte så här det kommer att se ut, att både informationen och tiden är knapp?
– Ja, säkert och därför har vi i dag har diskuterat vad den lägsta nivån på den information vi behöver är för att vi ska kunna fatta ett beslut.
Vet ni inte det?
– Nej, det här är så pass nytt att vi måste diskutera detta. En lärdom är att vi måste nog vara beredda på att fatta beslut på ett betydligt vagare beslutsunderlag än vi trott.
Fattade ni rätt beslut i går?
– Ja, eftersom vi inte visste något alls om detta fall.