Enligt tyska forskare krävs det 900.000 år för att skapa en stjärna. Foto: TT

900.000 år krävs för stjärnfödsel

Det krävs 900.000 år för att skapa en stjärna. Den slutsatsen drar tyska forskare efter att ha upptäckt stjärnor som är yngre än 100.000 år gamla, en grisblink i kosmologiska sammanhang.

Det moln av gas och stoft ur vilket stjärnorna bildades var dock minst en miljon år gammalt, vilket innebär att det dröjde 900.000 år innan det bildade stjärnor.

Förhållande mellan vätejoner

Forskarna, som redovisar sin slutsats i den brittiska vetanskapliga tidskriften Nature, studerade förhållandet mellan olika vätejoner i ett stjärnsystem vid namn IRAS 16293-2422, för att på så sätt kunna åldersbestämma både stjärnorna och den gas från vilken de härstammar.

Eftersom stjärnorna påminner om solen, tror forskarna att det tog lika lång tid för den gas ur vilket vårt eget solssystem härrör att bilda solen.