Brännskador kan leda till en rubbad bakterieflora. Foto: Istockphoto/TT

Avföring kan återställa tarmfloran hos brännskadade

Svenska forskare ska för första gången testa om det går att återställa tarmfloran hos brännskadade genom att transplantera avföring. Det kan minska risken att drabbas av svåra infektioner.

Tarmflorans betydelse för vårhälsa blir allt tydligare, och tidigare forskning har visat att detfinns kopplingar mellan en rubbad sammansättning av mikroorganismeri vårt mag- och tarmsystem och förhöjd risk att drabbas avhjärt-kärlsjukdomar, övervikt och diabetes.

Men man misstänker attäven svåra brännskador kan få stora konsekvenser för tarmfloran,vilket kan leda till en ökad risk för livshotande infektioner ochblodförgiftningar en lång tid efter att de akuta brännskadornaläkt.

Spara avföring

Nu inleds en studie på brännskadecentrum vid Akademiskasjukhuset i Uppsala där 50 brännskadade patienter kommer att fålämna avföringsprov när de kommer in till sjukhuset.

Avföringenkommer att analyseras och sparas.

Efter att patienterna avslutatsin behandling kommer en del att få små mängder av sin ursprungligaavföring återförd in i tarmsystemet, vilket man hoppas kan ledatill att de ”goda” bakterier som fanns i den tidigare tarmfloranska konkurrera ut eventuella multiresitenta bakterier andraskadliga mikroorganismer som fått möjlighet att växa till:

– Dethär kan vara ett sätt att återställa den ursprungliga, friskatarmfloran och bli kvitt de resistenta bakterier som haft möjlighetatt ta över under vårdperioden då patienten fått mycketantibiotika, säger Fredrik Huss, överläkare på brännskadecentrum vid Akademiska sjukhuset.

Kan fungera även för andra patienter

Forskarna kommer sedan undersökaom avföringstransplantationen leder till att patienten får tillbakasin tidigare tarmflora, och om det i så fall minskar risken förolika infektioner.

Om det visar sig vara en framgångsrik metod, såmenar Fredrik Huss att det skulle kunna hjälpa även andrapatientgrupper, vars tarmflora förändrats på grund avantibiotikabehandling och långa perioder i sjukhusmiljö:

– Det kanju vara så att det här är ett sätt som även skulle kunna användas iandra sammanhang och för andra skador som på olika sätt rubbat denfriska tarmfloran.

Studien kommer att pågå under två år.