Curiosity har landat

Efter 36 veckors resa är Marssonden framme på den röda planeten.

Klockan halv åtta på måndagsmorgonen svensk tid landade Curiosity på Mars, den röda planeten. Strax dessförinnan sände Marssonden hem sina första signaler till amerikanska rymdflygsstyrelsen Nasa.

Nu inleds ett två år långt uppdrag i jakt på tecken på att Mars någon gång har haft förutsättningar för liv, meddelar Nasa enligt Reuters.

Nasas ledningscentral bekräftade att de har fått signaler som visar att Curiosity överlevt landningen, som tidigare befarades bli svår. Nasa har beskrivit uppdraget som det kanske mest komplexa någonsin i sitt slag.

Jubel

Landningen, en stor seger för Nasa som plågats av nedskärningar, möttes med glada rop och applåder av ingenjörer och forskare vid ledningscentralen.

-Jag kan inte fatta det. Det här är otroligt, sade Allen Chen, biträdande chef för landningsteamet.

Projektet är det första astrobiologiska uppdrag Nasa ger sig in i sedan 1970-talets Viking-sonder. Curiosity, eller Mars Science Laboratory (MSL), är en så kallad Nasa-rover med ett avancerat kemiskt laboratorium. Färden till Mars har tagit cirka 36 veckor.

USA:s president Barack Obama uttrycker glädje över den framgångsrika landningen.

I ett uttalande säger Obama att den lyckade landningen ”utgör en oöverträffad teknologisk bedrift” som amerikaner kommer att vara stolta över ”långt in i framtiden”.

Curiosity

• Curiosity, eller Mars Science Laboratory (MSL), skjuts upp med hjälp av en 58 meter hög Atlas V-raket som lyfte den 26 november 2011.
  • Hela rymdsonden väger 3 893 kilo, varav enbart Curiosity 899 kilo.
  • Curiosity är 3 meter lång, 2,8 meter bred och 2,1 meter hög.
  • Curiosity är atomdriven för att kunna köra även under Marsvintern då solstrålningen inte är tillräckligt stark.
  • Det finns totalt tio instrument, som kromatograf, masspektrometer och laserspektrometer för olika typer av observationer.
  • Temperaturen i Galekratern där Curiosity ska köra omkring varierar mellan 0 och -90 grader Celsius.