Forskare har upptäckt generna bakom hundars sociala förmåga och resultatet pekar på att hundar och människor delvis har samma genetiska grund. Foto: TT

Därför är hundar så sociala

Hur kommer det sig att hundar söker mänsklig kontakt och ofta tyr sig till sin matte eller husse? Forskare på Linköpings universitet har genom beteendestudier och DNA-analyser hittat en koppling till fem gener man tror ligger bakom det mänskligt riktade beteendet hos hundar.

Beteendet hos hundar och vargar är till viss del inlärt och till viss del medfött. Olikt vargar söker sig hundar ofta till människor när de ställs inför svåra uppgifter och nu har forskare identifierat vilka gener som kan kopplas till hundars strävan att söka kontakt och interagera med människor.

–Den primära tolkningen är att de här generna är viktiga delar för hundens anpassning till människan. Och de här generna är  förmodligen de som bidrar till den skillnad man kan se mellan hundar och vargar, säger Per Jensen, professor i etologi och en av författarna bakom studien.

Sociala beteendegener överraskade

I experimenten ställdes 190 beaglar som växt upp under likartade förhållanden inför ett olösligt problem. Uppgiften gick ut på att hundarna var tvungna att öppna tre lock för att komma åt godsaker, men ett av locken gick inte att öppna. De flesta hundarna försökte vid nån tidpunkt samarbete med människan genom att söka ögonkontakt och fysisk kontakt.

Fyra av de fem generna kopplade till hundarnas mänskligt riktade beteende känner man till sen innan och det är gener som är inblandade i olika typer av beteendestörningar hos människor – det är gener som har kopplingar till autism, adhd och liknande neuropsykiatriska funktionsnedsättningar hos människor.

–Vi blev överraskade när vi såg att det är sociala beteendegener och det är ju ganska slående att man hittar de här generna som är kopplade till förhållandevis likartade beteenden. De hundar som är minst benägna att ta kontakt med människor i vår studie de beter sig lite lätt autistiskt, de är i sin egen lilla värld och försöker lösa problemen helt på egen hand. Och vargar kan man säga påminner lite om autistiska hundar i sitt beteende.

Kunskapen kan vara användbar i studier av mänskligt beteende

Per Jensen menar att det här tyder på att tendensen att interagera med andra individer har en gemensam grund, åtminstone mellan hundar och människor.

Nu hoppas forskarna att man kommer att kunna använda hunden som modell för studier av mänskligt socialt beteende. Förutom att den nya forskningen ger större insikt i den genetiska grunden för hundars och människors kommunikativa sociala förmåga hoppas man få bättre kunskap om beteendestörningar hos människor.

–Det är inte så lätt att göra sådana beteendestudier på människor men om de genetiska likheterna är så här pass stora kan vi ju faktiskt komma en bra bit på väg genom att studera hundar.