Sugen på en hamburgare efter kvällens party kanske? Det är bland annat ”hungercellerna” i hjärnan som fått en skjuts av alkoholen, och som kan sätta igång matlustan på småtimmarna. Foto: Heiko Junge/TT

Därför blir du hungrig av alkohol

Många går direkt till korvmojen eller falafelstället efter en helkväll ute. Men varför blir man egentligen hungrig. Det finns ju gott om energi i alkoholen, så man borde ju vara mätt?

Effekten av att hungern smyger sig på när man har druckit alkohol är känd sedan tidigare. Nu visar en ny studie att alkohol aktiverar celler i hjärnan som gör att vi blir hungriga, trots att alkohol är väldigt rikt på energi.

– Det som är speciellt med alkohol, eller etanol som det egentligen handlar om, är att det inte finns någon specifik receptor som tar hand om det i hjärnan. Likväl sätter det igång den här hungersignalen, säger Helgi Schiöth, professor vid institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet, som själv forskar om på vilket sätt hjärnan styr vårt födointag.

Etanol verkar alltså vara lite som en väldigt anpassningsbar pusselbit som passar in i den här delen av hungersystemet, och alltså gör att vi kan bli matsugna på småtimmarna.

Forskarna gav möss en ”festhelg”

Forskarna injicerade möss med alkohol vid olika tillfällen under en helg. Resultaten var tydliga: de möss som fick alkohol fick en ökad aptit.

Det som händer är att de så kallade Agrp-neuronen aktiveras, i den delen av hjärnan som kallas hypotalamus, och dessa neuron är väldigt viktiga för vår motivation att äta. Ju mer alkohol, desto mer aktivitet i dessa neuron, vilket gav en ökad motivation att äta.

Begreppet ”ölmage” får en ny dimension

Det finns många anledningar till att man går från tanke till handling när det handlar om att äta, och många system är involverade, som till exempel ens impulskontrollsförmågor.

Dessa kan också spela in när vi är berusade och blir sugna på mat, men det verkar som att det nu också finns en ganska enkel förklaring: alkoholen har en inbyggd förmåga att öka vår motivation till att äta.

– Med de här resultaten visar man att det alltså inte behöver vara så att det bara är själva ölet som ger oss ölmage, säger Helgi Schiöth.

Referens: Sarah Cains et al. Agrp neuron activity is required for alcohol-induced overeating. Nature Communications, 2017. 10.1038/ncomms14014