Nu vet forskarna vem som påverkar vem på facebook. Foto: Scanpix

De är mest inflytelserika på facebook

Forskare har tittat under ytan på facebook för att se hur appar och länkar sprids mellan människor, och vem som påverkar spridningen mest.

Forskarna har följt hur en app om film spridspå facebook, i en studie där 1,3 miljoner användare ingick.

Genom att bland annat titta på den informationsom användarna får fylla i i film-appen om sig själva, sina vänner och hur detipsades om appen kunde forskarna se exakt hur appen spred sig över nätverket,och vilka användare som påverkade spridningen mest.

Äldrehar inflytande över yngre

Det visar sig bland annat att män är merinflytelserika än kvinnor, att kvinnor påverkar män mer än de påverkar andrakvinnor och att äldre användare påverkar yngre användare.

Dessutom visar studien att de som är allra mestbenägna att påverka andra själva inte är speciellt påverkbara alls.

Bådepåverkaren och den påverkade spelar roll

Resultaten kastar också nytt ljus på frågan omdet är de personer som påverkar andra eller de som låter sig påverkas som ärden främsta orsaken till varför olika företeelser sprids i sociala nätverk. Vadstudien visar är att spridningen beror mixen av de två typerna och inte bara påpåverkaren eller den påverkbara.

Sinan Aral är en av forskarna bakom studienoch han menar att de mönster som visar hur saker sprids på facebook troligtvisockså visar på hur saker sprids ”offline”, alltså ute i verklighetens socialanätverk.

– Jag tror att de sociala mönstrena är sammaoavsett om det är online eller offline, men mer forskning krävs eftersom viännu vet ganska lite om spridning i sociala nätverk.

Internetunderlättar forskningen

Det är tack vare sociala nätverk på internetsom forskarna nu kan göra större studier på hur saker sprids socialt.

– Det är först på de senaste åren som vi somforskar på sånt här kan få bra och ren data i tillräckligt stor mängd för attkunna dra den typen av slutsatser som vi har gjort i den här studien, sägerSinan Aral.

Studien publiceras nu i den vetenskapligatidskriften Science.